25/08/2015
~ ~ ~ KONUŞAN TABAKLAR ~ ~ ~
ERGÜN ARDA'dan KİŞİSEL CAM SERGİSİ . . . 25 Ağustos - 5 Eylül tarihleri arasında Bozcaada Sanat Galerisi'nde . . .
. . Açılış kokteyli BU AKŞAM . . . 25 Ağustos, Saat 19:00'da . . .
“KONUŞAN TABAKLAR” sergisinin en önemli özelliği “Geleneksel Çanakkale Seramikleri”nin 17.& 18.yüzyıl en güzel örnekleri olan, sır altı dekorlu seramik tabaklarının ve bezemelerinin ilk defa cam malzeme ile ele alınarak yorumlanmasıdır. Üretilen eserler içinde geleneğine sahip çıkan bir üslup ve teknikler bulunmaktadır. Asla geleneğin üretim tarihine aykırı bir endüstriyel teknik barındırmaz. Zanaatkâr anlayışa saygı gösteren, onu koruyan, bozmadan konuyu ele alan ve güncelleştiren, hatta günümüz gerçeklerinin yansımalarını belgeleyerek dünle bugünü değerlendiren bir belge niteliğine dönüşmüş yorumlar elde edilmiştir.
Serginin ikinci önemli noktası öğretici tarafıdır. Seramik eğitimi alan/almış bir kişiye cam malzemeyi kullanma ve çalışma cesareti vermektedir. Şekillendirme yöntemi olarak Geleneksel Çanakkale Seramik’lerinin tabak bezemelerinin bazı desenleri ilk defa üç geleneksel teknik ile yorumlanmıştır. Öncelikli olanı, tarihinde Çömlekçi çarkı kullanılarak şekillendirilen yöntemdir. Çömlekçi çarkı tekniği kullanılarak şekillendirilen tabakların bisküvi pişirimi yapılmış ve bu tabaklar üzerinde düz cam plakalar füzyon fırınında istenilen biçime ulaştırılmıştır. İkinci teknik ise pek bilinmeyen cam torna tekniğidir ve hem alevle, hem üfleyerek hem de torna kullanılarak borasilikat cam boru şekillendirilmiştir. Son teknik kadim uygarlık olan Mısır’da kullanılan eski bir yöntemdir.Türkçe adı ile Cam hamuru Fransızcası Pate de Verre’dir. Kadim Mısır uygarlığının kullandığı bu teknik 1850’lerde Henri Cros’un yeniden kullanması ile günümüze kadar gelmiştir. Türkçesi Cam Hamuru olarak bilinmektedir.
“KONUŞAN TABAKLAR” Sergisi, Çanakkale Deniz Zaferi’nin 100.yılı anısı için hazırlamakta olduğum “100. Yılda 100 Cam Eser” sergisinin ilk tecrübesidir. Eserler daha önce hiçbir yerde sergilenmemiş ve Bozcaada Sanat Galerisi’nde ilk defa sergilenmektedir. Dört aylık yoğun bir çalışmanın ürünüdür. Her şeyin bir bedeli vardır diye inanılır ve bu sergi pek kolay hazırlanmamıştır, gerçek üstün bir gayret gösterilmiş, denemeler yapılmış, tecrübeler ışığında yeniden yeniden üretimler gerçekleştirilmiştir. Vücudumda çok küçük yaralanmalardan dikiş atılmış kesiklere kasar izler bırakmış kan akıtılarak yapılmış bir sergidir.