UllaStigson design

UllaStigson design Swedish artist/ watercolour and crochet. Copyrights Målar efter beställning. Virkar efter beställning.

Lagom till midsommar bjussar jag på en sillåda.Målat negativt .Har du inte testat måla negativt så gör det .Det är kul ....
19/06/2026

Lagom till midsommar bjussar jag på en sillåda.
Målat negativt .
Har du inte testat måla negativt så gör det .
Det är kul .
Idag har vi ätit en riktig midsommartallrik.
Sill, nypären, gräslök och cremefraiche.
Jordgubbstårta till efterrätt .
Trevlig midsommar .

Min mormor.Så underbar enkel människa med båda fötterna i den norrländska myllan.De hade lantbruk och hade lång väg till...
17/06/2026

Min mormor.
Så underbar enkel människa med båda fötterna i den norrländska myllan.
De hade lantbruk och hade lång väg till kapellet.
Men hennes Gudstro gick att ta på.
Hon hade samtal med Jesus om ditt och datt,
under tiden hon mjölkade eller hängde tvätt.
Jag följde med till kornas sommarfäbod och hjälpte till.
Hon lärde mig älska trasmattor.
Jag har trasmattor i varje rum i mitt sekelskifteshus.
Hon lärde mig älska palt.
Och receptet går i generationer.
Nu lagar min son mormors palt.
Hon lärde mig älska långfil och hjortronsylt.
Hon var den bästa pedagog man kan tänka sig.
Inga utbildningar , men väldigt mycket sunt förnuft.
Med erfarenheten av tio barnafödslar.
Reflektion:
Tänk så mycket vi kan lära av generationer.
De äldres livskunskap och de yngres energi och livsaptit.

Triss i systerskap.
14/06/2026

Triss i systerskap.

Är så glad för mina systrar.En äldre och en yngre .I vått och torrt är de livlinor mest i det verbala sammanhanget.Min b...
13/06/2026

Är så glad för mina systrar.
En äldre och en yngre .
I vått och torrt är de livlinor mest i det verbala sammanhanget.
Min bror finns också där förståss.
Han kallar jag för Brossan .
Vi känner vår barndom och uppväxt .
Vi känner det som var bra och det som var mindre bra.
Extra roligt att ses då vi alla bor på skilda håll i Sverige.
Älskar dem oändligt .

Såld.Igår sålde jag Jesu lilla lamm jag är .Vissa målningar har man svårt att släppa .Man vet att det är det enda origin...
12/06/2026

Såld.
Igår sålde jag Jesu lilla lamm jag är .
Vissa målningar har man svårt att släppa .
Man vet att det är det enda originalet .
Men så tänker man , det kan glädja någon annan .
Det kan finnas kvar i min känsla och vetskap att någon annan vårdar det.

Ibland blir en kladd förvånansvärt bra.Som den här med badande tanter som jag rafsade ihop på några minuter .Och det slå...
10/06/2026

Ibland blir en kladd förvånansvärt bra.
Som den här med badande tanter som jag rafsade ihop på några minuter .
Och det slår mej att jag ofta är för noggrann och petig med mina målningar .
Måste släppa på med mer vatten och inte tänka för mycket .
Flera rafsande akvareller framledes alltså .

Brillor.Jag fick mina första flaskbottnar när jag var 7.Den mjölkiga dimmiga världen var ett minne blott och jag förundr...
07/06/2026

Brillor.
Jag fick mina första flaskbottnar när jag var 7.
Den mjölkiga dimmiga världen var ett minne blott och jag förundrades över färgerna i livet .
Ett par brillor ger en människa karaktär, måste jag inbilla mej för ibland skulle jag gärna slippa ha dem .
Utan brillor ser jag ingenting mer än suddiga konturer .
Men nuförtiden är har brillorna supertunt glas och kostar en förmögenhet .

Har jobbat idag och just när jag kom hem så brakar det loss och himlen öppnar sig.Huvudvärken kom med posten så att säga...
04/06/2026

Har jobbat idag och just när jag kom hem så brakar det loss och himlen öppnar sig.
Huvudvärken kom med posten så att säga .
Därav lite crazy målning .

I helgen har vi varit i storstan.Brusande puls , trafikköer, firat och umgåtts med barn och barnbarn.Sommarhetta som tog...
31/05/2026

I helgen har vi varit i storstan.
Brusande puls , trafikköer, firat och umgåtts med barn och barnbarn.
Sommarhetta som tog musten ur söndagsklädda människor som fick söka sig in i skugga.
Nu hem till lugna gatan och det lilla röda huset med vita knutar .
Älskar kontrasterna och vill ha båda !

Idag har jag jobbat på landet igen.Det tar tjugo minuter från hemmavid så är jag ute bland idisslande kor, hagar och äng...
28/05/2026

Idag har jag jobbat på landet igen.
Det tar tjugo minuter från hemmavid så är jag ute bland idisslande kor, hagar och ängar och ringlande bäckar.
Får som bräker och lantliga stugor .
Nån gammal kyrka och fågelkvitter.
Traktorer och vedstaplar.
Så underbart .

Adress

Huskvarna
56135

Telefon

0704007579

Webbplats

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när UllaStigson design postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela