20/12/2016
Nu närmar sig år 2016 sitt slut. Anstalten tackar för året som gått och blickar fram mot ett nytt år med nya möten och nytt skapande. Som sig bör kommer här en lagom stor julklapp till er alla(!):
Sagan om Landet Lagom
Det var en gång ett land. Folket i landet var lagom nöjda. De tyckte landet var lagom litet och lagom stort. Det var lagom enkelt att leva i landet och lagom svårt. Det var lagom lätt att komma överens med sina grannar och lagom svårt. Landet hette Lagom.
Landet Lagom låg i en värld där det fanns andra länder. I ett av dessa länder var det inte lagom, istället det var svårt på flera sätt. Av många kallades därför landet för Svårt.
I denna värld fanns det också ett tredje land där det var svårare, så svårt att det för vissa i landet var riktigt hemskt. Därför hette landet Hemskt.
En dag bestämde sig flera människor i Hemskt för att sluta ha det hemskt, de ville hellre ha det lagom. För att få det lagom bestämde de sig för att flytta till Lagom.
I Svårt var det nu så att det samma dag var flera människor som bestämde sig för att flytta till Lagom de med, för de ville sluta ha det svårt.
När människorna från Hemskt och Svårt kom till Lagom togs de emot med lagom öppna armar. I Lagom hade de lagom med plats för fler människor. Men så började fler och fler människor i Hemskt och Svårt att flytta till Lagom, för vem vill ha det hemskt och svårt?
Nu började lagomarna fundera ”I Lagom har vi haft lagom med plats, vi har haft lagom enkelt att leva och haft lagom lätt att komma överens med varandra. Vad händer om så många hemskare och svårare flyttar hit nu? Kommer det inte bli hemskt mycket svårare att få plats, leva och komma överens?” Fler och fler hemskare och svårare fortsatte flytta till Lagom. Lagomarna blev nu riktigt lagom oroliga. ”Ska vi kanske göra det svårt för folk att flytta hit? Vi har det ju lagom svårt och hemskt redan?” En dag gjorde därför lagomarna det svårt att flytta till Lagom. Hemskare och svårare fick det nu hemskt mycket svårare att få det lagom i sina liv. Oro började spridas bland folken i Hemskt och Svårt. ”Kommer vi alltid få ha det hemskt och svårt nu? Kommer vi aldrig få det lagom?” för många människor blev det hemskare nu när chansen att få det lagom i deras liv blev ännu svårare.
Här hade sagan kunnat sluta. Men så råkade det nu vara så att lagom många människor i landet Lagom kom på vad ordet lagom betydde. Lagom är inte mycket och inte lite, utan just lagom. Och om man såg till hur lagomarna levde jämfört med hemskare och svårare så hade de det inte lagom bra utan hemskt bra. De insåg att de inte hade lagom mycket plats utan hemskt mycket plats och att de i jämförelse hade hemskt lite bråk i Lagom. De hade en hemskt bra sjukvård och alla ägde i jämförelse hemskt mycket saker. De hade dessutom gjort en hemskt stor påverkan på miljön i andra länder när de hade köpt alla saker. De insåg att de delvis kunnat få det bra genom att de sålt hemska vapen de byggt. Vapnen hade bidragit till att göra det svårare i Svårt, Hemskt och deras grannländer. Att de sålde hemska vapen var inte svårt i Lagom, det hade de gjort enda sedan ett världskrig, något som de flesta lagomare hemskt gärna ville undvika att tänka på. När lagomarna insåg att de bidragit till att fler fick det svårt och färre fick det lagom, och lagomarna själva hade det hemskt bra hamnade landet i en svår identitetskris. Fanns det ens något lagom i världen? De insåg att om de ville ha Lagom kvar var de tvungna att se till att människor fick det lagom igen. De öppnade åter upp sina gränser så att det blev lagom enkelt att flytta till Lagom, lagom många hemskare och svårare flyttade till landet och alla i landet Lagom; hemskare, svårare och lagomare fick det nu lagom.
Snipp snapp snut så var en lagom saga slut.