06/05/2024
Efter fyra år har Högsta domstolen beslutat att den rättsprocess som Jazzföreningen Nefertiti initierat mot oss är över. Resultatet är att jazzföreningen, som själv satte sitt dotterbolag Jazzklubben Nefertiti AB i konkurs 2020, inte har bättre rätt än vi till varumärket Nefertiti. Det är glädjande besked efter en utmattande och kostsam process. Det är dessutom korrekt. Den verksamhet vi köpt har drivits under företagsnamnet Jazzklubben Nefertiti AB sedan 1982 medan föreningen bytte namn till Jazzföreningen Nefertiti först 2007.
Öppet brev till Jazzföreningen Nefertitis medlemmar:
Vi tog över Nefertiti under pandemin, i syfte att rädda vad vi menar är en av Göteborgs viktigaste kulturscener. Att scenen fortfarande skulle heta Nefertiti var en självklarhet. Alla vet att Nefertiti ligger på Hvitfeldsplatsen 6. Vår ambition var från dag 1 att även jazzföreningen skulle kunna ha sina arrangemang kvar på Nefertiti. Men föreningens styrelse vände sig helt mot oss och stämde i stället oss för att vi ville att Nefertiti skulle heta Nefertiti. Sedan dess har vi kämpat på och trots rättsprocesser och många tjuvknep från föreningsföreträdare har vi lyckats upprätthålla Nefertitis plats i Göteborg, med en mångfald av musikaliska akter som vi är mycket stolta över. Vi har varit sparsamma med kommentarer, men vill nu vända oss till medlemmarna i den ideella Jazzföreningen Nefertiti.
Vi vill att alla jazzföreningens medlemmar ska veta att de alltid varit och fortsatt är välkomna till Nefertiti. Många av er har fortsatt att komma till oss vilket vi är mycket glada över.
Vi är däremot också en kulturaktör, som lever på marginalerna och på samma sätt som jazzföreningen, är beroende av offentliga bidrag för att kunna våga satsa på och erbjuda musikalisk bredd som inte nödvändigtvis bär sig ekonomiskt. Under sådana förhållanden kan man inte bara acceptera att jazzföreningen, i princip mot bättre vetande, har drivit en process som hittills kostat oss närmare 1,3 miljoner kronor i rättegångskostnader. Vi kommer att behöva driva våra krav mot jazzföreningen. Att kräva betalning av dessa kostnader i enlighet med tre domstolars beslut är något vi inte kan avstå från. Jazzföreningen har haft liknande rättegångskostnader – vem som har stått den notan är för oss okänt. Jazzföreningen har anlitat tre olika ombud under processens gång.
Styrelseledamöter i jazzföreningen har, som en följd av att man förlorade processen i första instans, startat en parallell förening, Jazz och Potatis. Jazzföreningens alla offentliga bidrag, verksamhet och tillgångar har överförts till den nya föreningen Jazz och Potatis. Den förening som idag bedriver ”den enda äkta jazzklubben Nefertiti på Valand” är alltså inte 45 år gammal som man brukar slänga sig med, utan en förening som startats 2022. Vi har inte kunnat göra annat än att se på när föreningens styrelse på detta sätt vidtagit åtgärder för att undvika att ta ansvar för de rättsliga processer föreningen initierat. Följden av detta är att jazzföreningen idag inte har några tillgångar så vitt vi vet – vilket kan innebära att föreningen försätts i konkurs.
Som medlem i föreningen bör man förstå att detta helt och hållet är resultatet av föreningens styrelses agerande. Styrelsen har försatt föreningens dotterbolag i konkurs, initierat tvisten om varumärket mot oss, överlåtit verksamhet och tillgångar till en annan förening som man också är styrelse i. Man har också avstått från att ha sina arrangemang på Nefertiti, till förmån för att ha dem på Valand.
Värt att veta är att jazzföreningen egentligen var konkursmässig när styrelsen försatte sitt dotterbolag i konkurs 2020. Även om föreningens styrelse är ovillig att medge detta står det svart på vitt i konkursförvaltarens förvaltarberättelse – jazzföreningens skuld till dotterbolaget Nefertiti (3,2 mkr) översteg dotterbolagets samlade skulder (2,3 mkr). Ändå försatte man sitt dotterbolag i konkurs – med avsikt att köpa tillbaka verksamheten skuldfri. Att föreningen gick till väga på detta sätt var inget vi kände till när vi också la bud på verksamheten, i syfte att rädda Nefertiti. Det är inte heller ett tillvägagångssätt som vi ställer oss bakom.
Föreningens alla medlemmar har, utan att egentligen blivit tillfrågade därom, automatiskt blivit medlemmar i nya föreningen Jazz och Potatis. Alla medlemsavgifter betalas till den nya föreningen, så att de inte går att ta i anspråk för jazzföreningens skulder genom rättsligt tillgängliga medel.
Vår förhoppning är att medlemmarna i båda föreningarna förstår att det nu är dags att göra rätt för sig. Som medlem i föreningen Jazz och Potatis ska man också känna till att tillgångar som överlåtits från jazzföreningen Nefertiti till föreningen Jazz och Potatis kan bli föremål för återvinning om jazzföreningen går i konkurs. Det är det korrekta sättet att hantera felaktiga överlåtelser som skett från före en konkurs och inte heller något som vi ska klandras för, om en konkursförvaltare bedömer att skäl för återvinning föreligger. Vi nämner det om t ex styrelsen i någon av föreningarna skulle kommunicera något annat, som passar styrelsen bättre. Det ligger i styrelsens intresse att skydda sitt agerande i förhållande till medlemmarna. Vi förstår att man redan haft årsmöte i jazzföreningen, där man sannolikt sett till att föreslå och rösta för styrelsens ansvarsfrihet,baserat på den information styrelsen valt att kommunicera om tvisten om varumärket. Dessvärre är den beskrivning av domen och oss som styrelsen skickade ut till er medlemmar den 3 mars full av både felaktigheter och rena lögner. Vi har till exempel aldrig varit delaktiga i att ansöka om varumärkena som varit föremål för domstolens prövning, de ingick i den rörelse som vi – och jazzföreningen – la bud på i ett stänkt auktionsförfarande.
Alternativet till att göra rätt för sig kan vara ytterligare rättsliga processer. Vi vill till varje pris undvika sådana processer, vi lägger hellre pengarna på bra kulturarrangemang på en av Göteborgs viktigaste scener – Nefertiti på Hvitfeldsplatsen. Där vi även framöver hoppas få se många jazz- och musikintresserade föreningsmedlemmar som uppskattar scenen som varit så betydelsefull för oss och många andra göteborgare under många år.