31/07/2018
Hvorfor hate hele Molde by, når det er fotballen som gjelder?
La meg bare få starte med å skrive én ting: Det er uhyre sjeldent jeg ytrer meg på Facebook, men denne gangen lar jeg ikke sjansen gå fra meg. Det kan også nevnes at jeg er RBK-supporter bosatt i Trondheim, for ordens skyld.
Når jeg leser nettavisene finner jeg ut at en lagleder på Norway Cup reagerer sterkt etter at hennes lag ble utsatt for hatrop under en kamp. Min første tanke er vel kanskje at dette er rasistisk eller personlig, men neida. Det er heller barnslig og tragisk.
Laglederen heter Siw Bergsås. Hun er lagleder for Molde Jenter 16, og mandag morgen spilte hennes lag kamp på Valle Hovin.
Med en fin ramme rundt kampen, forventningsfulle spillere, trenere og supportere fra begge lag, lå alt til rette for en flott kamp - noe som kjennetegner Norway Cup...
... "HATE, HATE, HATE MOLDE BY" synges det plutselig under kampen.
Det høres godt blant kampens tilskuere.
Et velkjent hatrop. Gjort kjent av Rosenborg-supportere under Eliteserie-kamper i fotball mellom RBK og Molde. Et intenst hat. En rivalisering blant de mest intense i Skandinavia. Kamper som ved flere anledninger har endt med vold blant supportere.
Bergsås forteller at hun ble spesielt opprørt da hun forstod at ropene verken kom fra motstanderlaget eller Rosenborg, men fra et annet guttelag som stoppet opp for å se på kampen. Sammen med guttelaget sto den voksne treneren å ropte hat-ordene sammen med guttene.
Greit nok at dette finner sted under en Eliteserie-kamp, hvor det kanskje er meningen å provosere, å for enkelte individer å spre hat. Men vær så snill, hold barn og unge utenfor.
Å kanskje burde man, sånn istedenfor å velge å hate en hel by, kanskje heller holde seg til å hate bare laget, dersom man absolutt må hate noe? Når barn begynner å ta med seg hatrop til en ungdomsturnering hvor Fair Play og respekt står i fokus, har det allerede gått for langt. Trolig er det dessverre for sent å snu trenden.
--------
Molde Fotballklubb | Moldesupporterne