25/12/2025
Dette fantastiske prosjektet har bidratt til at «I perioden 2022–2025 er det gjennomført rundt 1850 arrangementer og utstillinger, med over 134000 besøkende og om lag 20 aktører i kontorfellesskapet innen kunst, kultur, frivillighet og sosialt entreprenørskap», skriver Gamle Munch. Vi må stille spørsmål ved beslutningen om å selge dette kulturhuset, kanskje det viktigste kulturtilbudet Oslo har akkurat nå fordi den er helt uforståelig og ulogisk. Vi setter pris på at så mange som mulig deler denne rapporten som viser hvilken suksess Gamle Munch er. Gledelig jul 🔔🎄♥️
Pressemelding - Pilotprosjektet Gamle Munch avsluttes etter fire år!
Pilotprosjektet Gamle Munch på Tøyen er nå avsluttet. Prosjektet har siden 2022 hatt som mål å utforske hvordan det tidligere Munch-museet kunne brukes som en åpen møteplass for kunst, kultur og lokalt engasjement.
I løpet av disse tre årene har Gamle Munch vært arena for utstillinger, konserter, forestillinger og nabolagsaktiviteter. Huset har fungert som et samlingspunkt for både bydelen og besøkende fra hele Oslo.
– ”Vi er svært tilfredse med at prosjektet har bidratt til å skape aktivitet og fellesskap i området. Det har vært viktig å teste hvordan bygget kunne brukes, og erfaringene vil være verdifulle for fremtidige kulturtiltak”, sier Linn Meyer Kongshavn, hussjef på Gamle Munch.
Gamle Munch har også vært hjem for kontorfellesskap, nabolab og Gamle Munch Kafé.
Bygget går nå inn i en ny fase etter at Bystyret i budsjettet for 2026 vedtok at Gamle Munch skal selges.
Fakta: Pilotprosjektet Gamle Munch startet etter flyttingen av Munchmuseet i 2022, som et samarbeid mellom Bydel Gamle Oslo, Oslobygg og Kulturetaten i Oslo kommune.
Hensikten har vært å utvikle bygget på Tøyen som en flerbruksarena for kunst, kultur, frivillighet og nabolagsaktiviteter, med særlig søkelys på barn og unge og marginaliserte grupper.
I perioden 2022–2025 er det gjennomført rundt 1850 arrangementer og utstillinger, med over 134000 besøkende og om lag 20 aktører i kontorfellesskapet innen kunst, kultur, frivillighet og sosialt entreprenørskap.
Gamle Munch har fungert som en inkluderende møteplass og et uformelt «tredje sted» som har styrket tilhørighet, fellesskap og sosiale nettverk i bydelen. Kafeen har vært en arbeidstreningsarena for ungdom fra bydelen, og huset har fungert som en inkubator der lokale krefter, kunstnere og sosiale entreprenører har kunnet teste ut og utvikle nye tilbud – en flerbruksmodell som kan kopieres til andre kommunale bygg.
Prosjektstyret for pilotprosjektet Gamle Munch besto av Kulturetaten, Bydel Gamle Oslo og Oslobygg.
Les evalueringsrapporten som ble bestilt av prosjektstyret: https://www.oslo.kommune.no/etater-foretak-og-ombud/kulturetaten/rapport-om-pilotprosjektet-gamle-munch-erfaringer-fra-tre-ar-med-inkluderende-kulturtilbud/