08/06/2026
Water verbruik
Door een vraag van mijn zoon werd ik getriggerd om "op te zoeken hoeveel energie het kost voor het opzoeken van een vraag aan AI".
Ik vond dit:
Onderstaand bericht was van mei 2025.
1 jaar geleden.
Ik ben bang dat het gebruik van chatGPT, copilot, en alle andere Ai digitale hulpmiddelen de komende jaren sneller stijgt dan we hadden verwacht. En dat doet nog veel meer met het verbruik van water op deze mooie aardkloot dan ons lief is.
In de Usa zijn op dit moment protesten tegen de bouw van nog een mega datacenter van Amazon, in een gebied wat al geteisterd wordt door de droogte. En dat is vast niet de enige plek.
Wat zegt dat over ons denken op microniveau , alleen maar over je eigen bedrijf/ en niet over de omgeving van waar je bedrijf zit? Dat ze, de bedenkers , de bouwers, en de gebruikers van al die data ( wij dus) dat niet ( willen) snappen?
Dus.
Zullen we er allemaal eens bewust van zijn dat onze eigen " bovenkamer" en de boeken die we in de kast hebben staan en het praten met elkaar een leukere wereld maakt?
En dat we al die spullen van .... Niet nodig hebben? Oh sorry, ik zit op de klaagstoel.
Dit goedemorgenberichtje ging dus over veel minder kostbaar water verbruiken.
Nou, vooruit, een kopje thee 🫖 erbij dan. Omdat je jezelf goed mag hydrateren.
Oja, als je mij een vraag stelt kun je gewoon bellen of appen. Dan bel ik wel terug.
Gezellig!
En je krijgt vaak nog een serieus antwoord terug 😉
( Mijn Man noemt me ook wel eens josepedia, ik heb namelijk vroeger hele encyclopedieën gegeten 🐛)
Experts verwachten dat het eind dit jaar oploopt tot wel 50 procent.