10/04/2018
Ik heb me nooit gerealiseerd hoe zwaar vrouwen het hebben in de hedendaagse maatschappij. Tot ik de prinses koos bij Mariokart, en ervoer hoe vrouwen nog altijd worden
benadeeld. Alleen al tijdens het rijden van de Special Cup werd ik 108 keer onheus bejegend.Het begon al vlak na de eerste bocht van DK’s Jungle Parkway. Mario gooide
bananen naar me en ik belandde in een slip. Daarmee liep ik meteen een achterstand op, die heb ik de hele rit niet meer in kunnen halen. Dan krijg je vlak voor de finish
nog een raket en dan word je zevende, maar daar heb je als vrouw natuurlijk helemaal niets aan.Het bleef niet bij het gooien van bananen. Ik zal geen namen noemen, maar
een aap reed de hele tijd tegen me aan. Op die manier werd niet alleen mijn race verstoord, maar het gaf me ook een gevoel van onveiligheid. Ik heb me dat nooit gerealiseerd,
dat je als vrouw nog zo op je hoede moet zijn op Rainbow Road. Het was verschrikkelijk.
Het ergste is misschien wel dat ik aan het einde van de Special Cup met lege handen stond. Ik werd achtste, ronduit beschamend. Dat heeft niets met mijn racekwaliteiten te
maken. Ik heb vaak genoeg aan kop gereden, maar dan kreeg ik telkens een blauw schild op me geworpen. Dan word je gewoon expres tegengewerkt, dan is er sprake van een glazen
plafond. Het old boys network van Mario, Luigi en Toad wuift dat soort aantijgingen altijd van tafel, maar ik heb nu zelf de waarheid gezien zoals die is: walgelijk.Het was
schokkend om te ervaren hoe je als vrouw wordt bejegend in de publieke ruimte. Het verbaast me dat we dit als samenleving laten gebeuren. Je moet in Mariokart gewoon de
prinses kunnen kiezen zonder in iedere bocht lastiggevallen en tegengewerkt te worden.