28/12/2025
De Witte Schuit
Langzaam lopend in de regen
langs het oude Damsterdiep
over de brug, en dan naar links
de wind is kil, en meestal tegen
een vage flard van dansmuziek
in zacht verwaaide noten
komt van heel ver, maar klinkt vertrouwd
het doet mijn pas vertragen
en laat mij stilaan stilstaan
tot bij de tuin, de appelboom
verslingerd licht over het gras
het felverlichte venster nodigt uit
de warmte te beminnen
op klanken van een mannenkoor
ontspringt een fraaie melodie
die mooier klinkt dan ooit geweest
achter de deur van Timpweg 3
hier wordt gedanst, gewerkt, gefeest
hoe vaak ben ik hier al geweest?
die opgewekte kleuterstem, de roffelende hakken
veel energie, maar ook de rust
van alles even los te laten
welkom aan boord, de Witte Schuit
vaart ook het volgend jaar weer uit
een ieder zal beamen
hier komen mensen bij elkaar
en soms echt even samen
een fijne Kerst, een goed Nieuwjaar!
© Stef Kempen 2025