08/03/2024
ester van den hoek UITVAART noemt een aantal mooie opties voor de bloemen na een uitvaart. Want: wat doe je ermee als het afscheid geweest is? Dat is heel persoonlijk en voor iedereen anders.
Er verf van laten maken en een mooi portret van je dierbare van laten schilderen is 1 van de mogelijkheden. 🙏
Wat doen we met de bloemstukken?
Jullie weten natuurlijk allemaal al dat je met mij een mooi bloemstuk kunt maken voor het afscheid van je geliefde.
Maar wat doe je daarna met die prachtige bloemstukken?
Als er een graf is waar een familielid ligt worden deze vaak daarheen gebracht, maar als dat er niet is?
De afgelopen jaren heb ik nabestaanden hier een aantal keer mee mogen helpen.
Bij een afscheid waar heel veel bloemen waren én maar 50 aanwezigen heb ik samen met mijn zoon, terwijl iedereen koffie dronk, boeketjes gemaakt; voor allemaal één.
Voor een paar families heb ik van het kiststuk meerdere ‘nieuwe’ stukken gemaakt: voor de nabestaanden en/of voor gasten die helaas niet bij het afscheid aanwezig konden zijn.
Uiteraard kun je nog veel meer doen met de bloemstukken:
- Je kunt een boeketje van een deel van de bloemen ondersteboven laten drogen en daarna met haarlak of blanke lak bespuiten zodat de kleur wat langer goed blijft.
- Losse bloemen kun je drogen in de magnetron of tussen twee tissues in een dik boek. Deze zijn heel geschikt om mooi in een fotolijstje te schikken of om op een kaars te plakken.
- Ook kun je de bloemen in epoxy (laten) gieten en hier een mooie decoratie of een sieraad van maken.
- Sommige bloemen zijn geschikt om parfum mee te bereiden.
- Heel nieuw en uniek is om de bloemen te drogen, hier verf van te maken en daarmee een portret te laten schilderen door Miriam Sanders van Flowers to Paint.
Wil je hier hulp bij of wil je tips, laat het me weten!