17/12/2025
"Een tipje van de sluier…??? een kerstgedachte ???
Voor degenen die benieuwd zijn naar waar zij nu in hemelsnaam naar zitten te kijken….Natuurlijk mag u volledig uw eigen interpretatie geven aan wat u hieraan beleeft , graag zelfs, want ik ril van dogmatiek of mensen die menen “de waarheid te kennen” Maar er zijn vast nieuwsgierigen die willen weten wat hier tot stand leek te komen… En wel iets, wat ik van te voren absoluut niet bedacht had. Het is dat kunstenares Wil de Leeuw mij aanmoedigde om dit werk ten toon te tellen, zelf had ik in eerste instantie iets anders in mijn hoofd
Toen bekend werd dat het thema van de expositie “Schaars Licht” zou worden ben ik met zwart pastel krijt begonnen een spier witte oppervlak totaal te bewerken. Daarna ben ik gaan kijken , net zoals bij een zgn. “rorschach test” of ik iets kon ontwaren in de lichtere plekken op het papier. Ik huiverde …. want ik zag onderaan het midden van het werk, “een lijk” liggen in een soort zwart rotsmassief….De volgende dag dacht ik van dat “lijk” weg te poetsen en daar een licht pad tussen de zwarte rotsformaties te maken, maar tot mijn verbazing ontstond een zwangere vrouw op papier. De dag daarop wilde ik verder werken en schoot mijn witte pastelkrijt een beetje uit waardoor het net leek alsof er een pasgeborene lag op het hart van de vrouw
Aan de ( voor de kijker) linkerkant van de vrouw leken er twee geopende handen diagonaal omhoog te gaan richting een onzichtbare Bron en aan de rechterkant leek er een hand zich te neigen naar de vrouw en haar zojuist geboren kind Even later ontdekte ik dat “die vingers” eigenlijk gestalten waren en wel 12 gestalten wijzend naar het Licht en 7 gestalten zich neigend naar de vrouw en het kindje…Ik was geraakt door de symboliek die ik ontdekte in wat er zich hier openbaarde
In het midden van het werk meende ik een man en een vrouw te zien, die elkaar omhelsden…het kosmisch mannelijke en het kosmisch vrouwelijke??? Als in de mens deze twee hoedanigheden in evenwicht zijn kan er iets “nieuws” ontstaan…. iets bijzonders, kan Licht en de Liefde, in ons hart (de donkere grot) geboren worden… Het meest verbaasd was ik over de raadselachtige gouden engelachtige gestalte, die zich zo aandachtig buigt naar de moeder en haar kind. Terwijl ik hierover aan het peinzen was, las ik toevallig dat de aartsengel Michaël niet alleen de Engel is die mensen met moed en kracht inspireert en die altijd afgebeeld staat als “bezwerend de draak van het kwaad met zijn zwaard”, maar dat Michaël ook de zorgzame hoeder is van hen die het Christusmysterie van Liefde en Licht zoeken en hun best doen om een weg te vinden ten einde dichter bij dit wonderlijke menselijk geheim te komen… Dit lijkt mij wel een hele mooie kerstgedachte zo…maar plak mij nu niet vast een welk “geloof of ideologie dan ook” dan ook . Uiteindelijk weet geen mens de waarheid over het raadsel van het leven!! !
Fijne Kerstdagen allemaal en een gezond en gelukkig 2026!