Lotens' Atelier

Lotens' Atelier Lotens’ Atelier voor lessen en workshops in Keramiek en Decoratietechnieken.

12/06/2026

Vandaag sloten Mieke en ik af met een vol atelier met de cursisten van de masterclass Keramiek. Nu is de vakantie echt begonnen.

Er werd nog hard gewerkt aan een echte uitdaging: de vaas met g*t. Niet eenvoudig, maar iedereen heeft het voor elkaar gekregen.

Na de lunch doken we in iets bijzonders: Terra Sigillata. Geen glazuur, geen engobe, maar een techniek die een zachte, bijna zijdeachtige g***s geeft aan je werk.

Iedereen ging naar huis met een eigen potje — klaar om deze zomer verder te experimenteren.

Nog één laatste keramiekles op woensdagavond door Mieke… en daarna nemen we even pauze.
Vanaf woensdag 5 augustus starten de keramieklessen lweer.

Geniet van de zomer.

Wil je ook meedoen met de Masterclass Porselein die start in september dat kan nog 1 plek. Ben jij erbij?

Masterclass Keramiek. Helaas in september is al vol. Goed nieuws in Jan 2027 kan je kiezen voor donderdag- of vrijdaglessen 10 maandelijkse lessen.

www.lotensatelier.nl/masterclass

🌸🌸🌸

Na een mooie dag in het atelier heb ik net de masterclass cursisten uitgezwaaid. Er is vandaag hard gewerkt, en wat een ...
11/06/2026

Na een mooie dag in het atelier heb ik net de masterclass cursisten uitgezwaaid.

Er is vandaag hard gewerkt, en wat een geluk dat we heerlijk buiten konden lunchen.

Daarna ben ik meteen zelf weer aan de slag gegaan. De oven gaat dit weekend op hoge stook (1240 graden), dus ik wil nog graag wat nieuwe testen mee laten bakken. Met klei vraagt alles om geduld. Allex moet eerst goed drogen voordat het de oven in kan.

Ik werk met porselein, daar word ik elke keer weer blij van door die zachte, verfijnde uitstraling.

Vandaag heb ik voor het eerst de appel en peer uit mal beschilderd… nu spannend afwachten of ze mooi genoeg worden voor een expositie in het najaar.

Het lijkt zo te gaan regenen. Jammer, want ik wilde eigenlijk op de fiets naar mijn mam voor een kop koffie.

Even bijpraten over de fijne sfeer van vandaag. Vroeger hielp ze me altijd in het atelier, en ook al kan dat nu niet meer, het blijft bijzonder om het met haar te delen.

Wil je in september 2026 zelf meedoen met de Masterclass Porselein? Er is nog één plek vrij. Het is een 10-maandelijkse les op donderdag.

Meer info: www.lotensatelier.nl/masterclass

🌸🌸🌸

09/06/2026

En weet je…
een groot atelier is echt niet nodig om lekker te kleien.

Ik zit net zo graag aan de keukentafel.
Tussen het koffiedrinken door 🍐
even een peertje uit de mal gehaald
en op een tegeltje geplakt.

Misschien geef ik ‘m vanmiddag kleur,
net als de appel van gisteren.

Zo vaak hoor ik:
“Ja maar, ik heb geen atelier…”
Maar echt met een paar goede plastic boxen
en een dweil kom je al een heel eind.

Kleien kan gewoon, waar je maar wilt.

Waar klei jij graag?

🌸🌸🌸

Al een jaar ben ik op zoek naar de juiste manier om mijn appels, peren en ander fruit kleur te geven.Ik wil het tegeltje...
08/06/2026

Al een jaar ben ik op zoek naar de juiste manier om mijn appels, peren en ander fruit kleur te geven.

Ik wil het tegeltje wit houden en bijvoorbeeld een halve appel subtiel inkleuren. In de keramiekwereld zijn er zó veel mogelijkheden dat het een lang proces is om alles uit te proberen.

Vandaag heb ik weer iets nieuws getest en het eerste resultaat stemt me tevreden. Nu nog de oven in, op 1040 graden.

Werk jij ook aan zo’n langdurig project, op welk vlak dan ook? Ik ben benieuwd.

🌸🌸🌸


07/06/2026

Goed nieuws ook in 2027 weer Masterclass Keramiek in Lotens’ Atelier in Baarn. Inschrijving staat open voor zowel donderdag- als de vrijdaggroep.

Claim jij jouw plek voordat je te laat bent?

Alle info op www.lotensatelier.nl/masterclass-keramiek

In september start de Masterclass Porselein hiervoor is nog een plekje vrij. Deze masterclass gaat over porselein, Papierporselein en gietklei en ook veel decoratietechnieken komen aanbod.

Ben jij er bij?

🌸🌸🌸

Gisteren en vandaag namen we afscheid van twee bijzondere groepen van de 1-jarige opleidingen Masterclass Keramiek en de...
05/06/2026

Gisteren en vandaag namen we afscheid van twee bijzondere groepen van de 1-jarige opleidingen Masterclass Keramiek en de Masterclass Porselein.

Een jaar vol groei, experiment en vakmanschap, met als resultaat prachtig, persoonlijk werk.

Hieronder delen we enkele uitspraken van cursisten die deze reis hebben meegemaakt.

In september starten er weer nieuwe groepen. De Masterclass Keramiek is inmiddels vol, maar voor de Masterclass Porselein zijn nog 3 plekken beschikbaar (vrijdag, 1x per maand).

Meer info en aanmelden:
www.lotensatelier.nl/masterclass-Porselein

De reviews:
————————-
Wat een bijzondere dag!
Samen met een geweldige groep cursisten de Masterclass Keramiek afgesloten. Een jaar van hard werken, leren en vooral veel plezier maken.

Trots op dit certificaat en dankbaar voor iedereen die deel uitmaakte van deze bijzondere ervaring.

——————
Een nieuwe uitdaging: het volgen van de Masterclass Keramiek. Inmiddels heb ik deze opleiding succesvol afgerond en mijn certificaat behaald.

Een mooie mijlpaal die mij nog meer kennis, vaardigheden en vertrouwen heeft gegeven om mijn eigen werk verder te ontwikkelen en mijn liefde voor keramiek te delen met anderen.
Ik kijk ernaar uit om nog veel mooie dingen te maken.

——
Een jaar masterclass heeft mij aangezet om weer actief met klei aan de slag te gaan. Heel motiverend en inspirerend!! Dankjewel!!

——-
🌸🌸🌸

Word hier zo blij van: de serie van de geschilderde peer ligt eindelijk in de oven.Het zijn 9 tegels geworden. Vier heb ...
02/06/2026

Word hier zo blij van: de serie van de geschilderde peer ligt eindelijk in de oven.

Het zijn 9 tegels geworden. Vier heb ik met de hand beschilderd. Een perenblad, bloesem, een doorsnede en natuurlijk de peer zelf.

De andere vijf heb ik opgebouwd in reliëf, allemaal met verschillende peervormen.

Deze opdracht is extra bijzonder voor mij. Hij is gemaakt voor iemand met een perenboom in de achtertuin.

Van de peren van vorig jaar heb ik gipsmallen gemaakt, en daar weer porseleinen afdrukken van. Echt zo’n proces waar tijd en aandacht in gaan zitten.

Straks komen alle tegels samen in een zwarte baklijst. En dan hangt die perenboom niet alleen buiten, maar ook binnen.
Het hele jaar door.

🌸🌸🌸

In de schaduw van het atelier zitten schilderen aan mijn perenproject. Dit keer was de bloesem aan de b***t. Zo prachtig...
01/06/2026

In de schaduw van het atelier zitten schilderen aan mijn perenproject. Dit keer was de bloesem aan de b***t. Zo prachtig wit… en juist dat maakt het schilderen op wit porselein een mooie uitdaging.

Het is echt genieten om natuur te schilderen midden in de natuur zelf.

De tuin staat volop in bloei en blijft inspireren. In de vijver zag ik de waterlelies schitterend openstaan. Ik wilde er nog een foto van maken, maar ’s avonds sluiten de bloemen zich alweer.

Vanavond, toen het wat koeler werd, nog even getuinierd. Op dit moment is hij op z’n mooist, vol bloemen die vragen om vastgelegd te worden. Ondertussen liggen er al bijna 40 porseleinen tegels klaar om beschilderd te worden. Hier word ik blij van.

Waar word jij blij van?

🌸🌸🌸

In Baarn geb***t iets moois.Een groep zzp’ers, makers en creatievelingen bundelt de krachten om samen een bruisende crea...
31/05/2026

In Baarn geb***t iets moois.

Een groep zzp’ers, makers en creatievelingen bundelt de krachten om samen een bruisende creatieve broedplaats te vormen. Een plek waar je elkaar inspireert en het werken als zelfstandige minder alleen voelt.

Zelf werk ik vanuit mijn atelier in mijn tuin, waar ik cursussen geef en met porselein creëer. Het leven als kunstenaar kan soms een uitdaging zijn. juist daarom is het fijn om samen ergens naartoe te werken.

Onze eerste gezamenlijke expositie vond plaats in de Wintertuin (9 t/m 12 april) in Baarn.

En er komt meer: tijdens de Open Atelierroute Baarn op 29 en 30 augustus verandert Villa Zadelhoff in een gezamenlijke expositie- en museumwinkel. Daar ben ik ook bij.

De toekomst ligt nog open en dat is precies de bedoeling.

🌸🌸🌸

Een dagje zeilen naar het historische forteiland Pampus met mijn vriendengroep. Precies wat ik nodig had, wind en water....
29/05/2026

Een dagje zeilen naar het historische forteiland Pampus met mijn vriendengroep. Precies wat ik nodig had, wind en water.

Op het eiland dwaalde ik rond met mijn camera en vond ik onverwacht veel inspiratie. In de structuren, het verval en de sporen van tijd zag ik nieuwe ideeën ontstaan voor mijn werk met tegels, geïnspireerd op de natuur.

Ik wil de vergankelijkheid en kwetsbaarheid van het bestaan zichtbaar maken.

De schoonheid laten zien die juist in verval schuilt, en de kijker even stil laten staan bij de tijd.

Soms heb ik alleen een plek nodig om mijn hoofd leeg te maken en weer met frisse ideeën naar huis te gaan.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Fijn weekend en veel inspiratie.
Lfs, Patricia

🌸🌸🌸

Adres

Prins Bernhardlaan 11
Baarn
3743JJ

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Lotens' Atelier nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Lotens' Atelier:

Delen