30/04/2026
Op 29 april jl. vertoonde de stichting de film “Austerlitz - hoe het hier reilde en zeilde”.
Wat een feest der herkenning was dat, ook al wisten sommige bezoekers niet meer waar de schoolreisbus, die zij wel herkenden, hun destijds heen had gebracht. Van de eerste beelden uit 1954 tot de laatste beelden uit 2020 stak het publiek hun enthousiasme niet onder stoelen of banken. Kijk dat is die en die, dat is de oude schuur van Van Soesbergen en dat is meester Mulder met zijn pijp! Het hield niet op.
Het bestuur van de stichting verwachtte wel een behoorlijke belangstelling, maar dat er helaas tientallen mensen terug naar huis moesten, was niet de bedoeling. De veiligheid instructie van de beheerder was echter duidelijk. Geen stoelen bijplaatsen en alleen achter in de zaal staanplaatsen. Het bestuur heeft op de avond zelf al besloten een tweede voorstelling te organiseren.
De stichting mag zich gelukkig prijzen dat Joost Doesburg in Austerlitz is komen wonen. Hij heeft vele uren achter zijn laptop doorgebracht om van de losse gedoneerde filmbeelden op allerlei soorten dragers, een film te maken die het nu geworden is. Als waardering kreeg Joost een doos heerlijke chocolade. Voor wat het stichtingsbestuur en Joost betreft, smaakt het naar meer. Als u nog wat filmmateriaal heeft liggen, houden wij ons aanbevolen.