XmunchX Lokale aktører på Tøyen som legger til rette for samarbeid, testing og nye synergier i G.Munch. I all hovedsak skal alle aktiviteter være gratis.

Oslo kommune ved Kulturetaten har utlyst mulighet for midlertidig bruk av det Gamle Munchmuseet på Tøyen. De sier i utlysningen at de vil tilgjengeliggjøre arealer slik at lokale aktører kan finne sammen og utforske bygningens potensiale. De oppfordrer særlig lokale organisasjoner, lag, foreninger og sosiale entreprenører som rekrutterer innbyggere fra Bydel Gamle Oslo til inngå samarbeid og søke

på tilgang til kontorlokaler og sambruksarealer. Denne siden er opprettet av et initiativ som ønsker å møte denne utfordringen fra Oslo kommune ved å samle lokale aktører som oppfyller noen enkle kriterier som også møter utlysningen, På denne måten ønsker vi å legge til rette for at aktører i nabolag og nærmiljø skal samarbeide, fremfor å konkurrere, om tilgang til lokalene.

𝗞𝗿𝗶𝘁𝗲𝗿𝗶𝗲𝗿:
Din organisasjon må:

1. Drive etablert lokal aktivitet eller ha annen tydelig lokal forankring.

2. Ha aktivitet innenfor en bred forståelse av kunst og kulturfeltet.

3. Være relevant for minst ett av følgende punkter:
Barn unge
Arbeidsplasser
Arbeidstrening
Sosialt entreprenørskap

4. Det kan være mulig for enkeltpersoner og aktører uten etablert lokal aktivitet å koble seg på MunchX på et senere tidspunkt. Men i første omgang og for søknaden om tilgang ønsker vi å prioritere etablerte lokale aktører med etablert lokal aktivitet. XMunchX er en arbeidstittel inspirert av Institut for X i Århus. XMunchX fordi:
Det er eX-Munchmuseet
X for eXtrovert fordi det skal være utadrettet virksomhet
Og X for det ukjente - vi skal utforske midlertidig bruk og alt kan skje

Har du, eller en ungdom du kjenner, lyst til å prøve deg/seg på et instrument eller musikkproduksjon i påsken 🐣🎹🎸🥁🐣Sjekk...
27/03/2026

Har du, eller en ungdom du kjenner, lyst til å prøve deg/seg på et instrument eller musikkproduksjon i påsken 🐣🎹🎸🥁🐣

Sjekk ut dette gratis tilbudet fra KIGO Kultur I Gamle Oslo 😍

Denne har vi ikke sett før. Betimelig innlegg fra tidligere leder av SU.- Vi forstår at høyresidas politikere ikke er hj...
27/03/2026

Denne har vi ikke sett før. Betimelig innlegg fra tidligere leder av SU.

- Vi forstår at høyresidas politikere ikke er hjerteløse. Men man stusser jo litt, når de, til tross for store protester fra byens innbyggere, legger ned og selger populære og viktige tilbud som Gamle Munch.

Oslo SV

– Vi forstår at høyresidas politikere ikke er hjerteløse. Men man stusser jo litt, når de, til tross for store protester fra byens innbyggere, legger ned og selger populære og viktige tilbud som Gamle Munch.

Lokalpolitikern vet hva det er snakk om og setter skapet til tanta i Akersgata på plass.Veldig bra Gyda Kjekshus, Ane Ka...
26/03/2026

Lokalpolitikern vet hva det er snakk om og setter skapet til tanta i Akersgata på plass.

Veldig bra Gyda Kjekshus, Ane Katrine Øverseth Olsen og Cindy Robles 🤩👏

- Gamle Munch var forebygging i praksis. Forskningen er tydelig: Gevinstene ved å forebygge marginalisering og utenforskap er enorme. Anslag fra Oslo Economics viser at utenforskap blant unge koster samfunnet 73 milliarder kroner årlig. Ildsjelene bak Gamle Munch skapte en modell som burde vært videreført og spredt, ikke solgt unna.

Vi har også god dialog med flere av partiene på i rådhuset og har god tro på at vi skal klare å få åpnet huset igjen ❤️

Aftenposten, Gamle Oslo SV, Rødt Gamle Oslo, Gamle Oslo MDG

Gamle Munch var Tøyens hjerte, åpent for hele byen.

Aftenposten skrev i sin leder her om dagen at det er bedre at Nationaltheatret får det gamle Munchmuseet enn at det skal...
21/03/2026

Aftenposten skrev i sin leder her om dagen at det er bedre at Nationaltheatret får det gamle Munchmuseet enn at det skal fortsette å være kultur- og aktivitetshus av og med nabolaget og for hele byen🤦

Dette måtte selvsagt Ole Mikal Yong Pedersen svare på og gikk sammen med Nina Alnes Haslie leder i FAU på Tøyen Skole og Silje Førland Erdal styreleder i Tøyen Orkester.

Saken om hva som skal skje videre i det gamle Munchmuseet kommer opp i bystyret i slutten av april, mens staten ikke skal bestemme seg for hvor de vil Nationaltheateret skal være før om flere år.

Tøyen Sportsklubb, Tøyen Unlimited, Tøyen Frivilligsentral, TekstLab, KIGO Kultur I Gamle Oslo, Bydel Gamle Oslo, Kulturetaten

Ja, Nationaltheatret er en av landets viktigste kulturinstitusjoner. Og selvsagt burde vi være stolte over å kunne få noe så flott til Tøyen. Men det siste Tøyen trenger er en flott institusjon som de lokale barna kan stå utenfor og titte inn i.

Ole Mikal Yong Pedersen og Silje Førland Erdal styreleder i Tøyen Orkester har skrevet innlegg i Klassekampen etter at b...
19/03/2026

Ole Mikal Yong Pedersen og Silje Førland Erdal styreleder i Tøyen Orkester har skrevet innlegg i Klassekampen etter at byråd Anita Leirvik North har foreslått at Nationaltheateret skal flytte inn på Gamle Munch.

Som dere kanskje kunne forutse synes de det er en dårlig ide.

Hele innlegget i kommentar 👇👇👇

Klokt fra Sindre Andresen fra Tøyen Sportsklubb 💚💚💚- Er det én ting som er sikkert, og som vi trolig alle er enige om, s...
20/02/2026

Klokt fra Sindre Andresen fra Tøyen Sportsklubb 💚💚💚

- Er det én ting som er sikkert, og som vi trolig alle er enige om, så er det at meningsfulle fritidsaktiviteter gjennom ungdomstiden er en viktig ingrediens i oppskriften som gir innenforskap og et liv utenfor NAV og fengsel.

- Hvis vi virkelig skal sikre inkludering, må vi heller styrke grunnfinansieringen av frivilligheten og støtte de som tar et sosialt ansvar – ikke bygge opp midlertidige støtteordninger med lav treffsikkerhet og med høy fare for at forsvinner ved neste budsjett.

DEBATT: Da regjeringen i sin tid lanserte «fritidskortet», var det med gode intensjoner: Alle barn og unge skulle få mulighet til å delta i fritidsaktiviteter – uavhengig av foreldrenes lommebok. Likevel valgte regjeringen å skrote ordningen. Det var ikke uten grunn.

Vær snill med rådyra utenfor døra vår 😍
17/02/2026

Vær snill med rådyra utenfor døra vår 😍

🤷‍♂️🤷‍♀️
17/02/2026

🤷‍♂️🤷‍♀️

Viktig å heie på folk. Enda viktigere med lokaler og finansiering.

Veldig bra og grundig artikkel i Avisa Oslo som går gjennom både bakgrunn og status for dagens situasjon. Og godt forsla...
16/02/2026

Veldig bra og grundig artikkel i Avisa Oslo som går gjennom både bakgrunn og status for dagens situasjon. Og godt forslag fra Oslo SV om å utarbeide en behovsplan for kultur for Oslo, på samme måte som man har en behovsplan for idrett. Som del av forslaget foreslår de å vente med å selge Gamle Munch til en slik plan foreligger og man kan gjøre en faktisk vurdering av behovet 👏👏👏

Dagens langlesning, men vel verdt det 🧐❤️

Salget skaper ramaskrik. Nesten daglig får de spørsmålet: «Når åpner dere opp igjen?»

Da gratulerer vi to av aktørene fra Gamle Munch, TekstLab og Tøyen Orkester med Oslo kommunes kulturpris.I begrunnelsene...
13/02/2026

Da gratulerer vi to av aktørene fra Gamle Munch, TekstLab og Tøyen Orkester med Oslo kommunes kulturpris.

I begrunnelsene kan vi lese:
Videre har TekstLab blitt en sentral møteplass på Tøyen, der barn, unge, voksne, frivillige, ansatte og kunstnere treffes på tvers av bakgrunn og uttrykksform, og hvor alle aktiviteter er gratis.

Tøyen Orkester mottar Oslo bys kunstnerpris for 2025 for sin innsats med å tilby barn muligheten til å lære et instrument og å dele musikkglede, og for sin rolle som kulturelt samlingspunkt i bydelen.

Da er det jo trist og ironisk at kommunen samtidig forsøker å legge ned Gamle Munch som jo faktisk har vært den fysiske møteplassen og kulturelle samlingspunktet som har gjort dette mulig.

Uansett. Gratulerer så mye. Velfortjent 🤩🥳❤️‍🔥💞👑🥇🏆

Veldig godt tilsvar fra Frisch fra Anthonstiftelsen
16/01/2026

Veldig godt tilsvar fra Frisch fra Anthonstiftelsen

Står et gammelt bygg mellom barna og en kriminell karriere, spør Høyres gruppeleder i bystyret, Merete Agerbak-Jensen, meg.

Merete Agerbak Jensen fra Oslo Høyre svarer Frisch fra Anthonstiftelsen og spør om et gammelt bygg står mellom barna og ...
16/01/2026

Merete Agerbak Jensen fra Oslo Høyre svarer Frisch fra Anthonstiftelsen og spør om et gammelt bygg står mellom barna og en kriminell karriere.

Dette tilsvarer følger et mønster som vi i XmunchX kjenner igjen fra vår dialog med byrådet.

På markeringen vår 15. november sa byråd Anita Leirvik North at vi nok er enige om mer enn vi tror. Blant annet at det gamle Munchmuseet er et fantastisk bygg.

Det oppleves merkelig at der vi, og Frisch, snakker om nabolag, barn, unge, aktiviteter og synergier skapt gjennom samskaping, snakker byrådet og byrådspartiene om en gammel bygning.

Og nei, det er ingen som tror at det er et gammelt bygg som står mellom barna og en kriminell karriere. Men et bygg er en nødvendig forutsetning for å skape tilbud og aktiviteter som gir barn og unge gode alternativ til gata og kriminell rekruttering.

Og det som er skapt i Gamle Munch kan ikke vedtas, men krever engasjement, vilje, samarbeid og kompetanse. Og det er det arbeidet som er gjort av kulturliv og nabolag i Gamle Munch som byrådet kaster ut med badevannet mens de selv ser seg blinde på ønsket om å selge et gammelt bygg.

Heldigvis er Gamle Munch ikke på noen måte siste mulighet for å tilby aktivitet og tilhørighet for barn og unge.

Adresse

Tøyengata 53 0578 Oslo

0652

Heures d'ouverture

Lundi 11:00 - 19:00
Mardi 11:00 - 19:00
Mercredi 11:00 - 19:00
Jeudi 11:00 - 19:00
Vendredi 11:00 - 19:00
Samedi 11:00 - 17:00
Dimanche 11:00 - 17:00

Site Web

Notifications

Soyez le premier à savoir et laissez-nous vous envoyer un courriel lorsque XmunchX publie des nouvelles et des promotions. Votre adresse e-mail ne sera pas utilisée à d'autres fins, et vous pouvez vous désabonner à tout moment.

Contacter L'entreprise

Envoyer un message à XmunchX:

Partager