28/05/2025
Dream rock -yhtye Dino Mansikin ”musta tuntuu” -kakkosalbumi on ilmestynyt tänään 28.5. Multi-instrumentalisti Mikko M. Koskisen luotsaama studioprojekti palaa musiikkikentälle kypsemmällä otteella, 90-luvun ja 2000-luvun alun kitararock-vaikutteiden kera. Dino Mansikin debyyttilevy oli 18 raidan tupla-albumi, nyt julkaistava toinen albumi on kuratoidumpi, yhdeksän kappaleen tiivis rock-levy.
KUUNTELE: https://ffm.to/musta_tuntuu
"Suorasukaisempi, avokämmenellä naamaan -henkinen musiikillinen avautuminen teki hyvää sekä biiseille että itselleni. Oli tarve rokata.", Koskinen myöntää ja jatkaa:
"Levy on lahja minulta minulle. Biiseissä on tehty väärin, katsotaan menneeseen, kadutaan tekoja ja löydetään lohtu musiikista. Vaikka minulta vietäisiin kaikki, voin aina hyräillä mielessäni.”
”musta tuntuu” nojaa vahvasti bändisoundiin, m***a levyn on toteuttanut pääosin Koskinen itse. Koskinen soittaa levyllä kaikki soittimet lukuunottamatta viulua (Liisi Uusitalo), saksofonia ja huilua (Ukko Heinonen) sekä kuoro-osuuksia (Cantus Mercurialis -trio).
Albumi on autofiktiivinen matka itsetuntemukseen: se kertoo kasvukivuista, rakkauden menettämisestä ja uudelleen löytämisestä sekä musiikin lohduttavasta voimasta. Elämän raadollisuuden keskeltä löytyy lopulta myös varmuus siitä, että tunteensa saa ja pitää ilmaista. Levyn päätöskappale on niin henkilökohtainen, että Koskinen mietti pitkään, kannattaako kappaletta edes laittaa levylle:
"Levyn päättää jesus cinematicin puhe, spoken wordiin nojaava popruno. Se syntyi terapiassa saatuun oivallukseen, että saan olla ja ilmaista tunteeni juuri sellaisena kuin olen. Ja niin saat säkin – tämä on koko albumin ydin.”
Albumi ulkona nyt.