22/12/2021
Osa 1: Hobo Fires - House of magic (säv,san M.Vilminko sov Hobo Fires)
Äänitykset:
Kappaleen tekstissä ja tunnelmassa on jotain hyvin vahvaa joka oli alusta asti selvää että se pitää saada myös taltioitua äänitteeseen mahdollisimman vahvasti. Tuotanto on hyvin riisuttu ja sooloa ja outroa lukuunottamatta biisissä ei soi kun raidat jotka siinä on bändin soittaessa myös livenä. Rummut taisi olla pääosin 60-luvun tuotantoa. Premierin 24 tuumainen marssi bassorumpu ja Ludwigin acrolite virvelinä. Mikitys 2 ribbonia overheadeina (Glyn Johns) beta52 ja Solomon LoFreq bassorummussa ja 57 snarella. Porraskäytävässä stereeopari Neumanin km184 tuomassa vähän huonetta. Etuasteina SSL, Universal Audio, TL Audio ja Rme. Etuasteet herkillä ja rummut soitettu tosi hiljaa. TL Audio oli ajettu jo äänitys vaiheessa putkisärölle. Bassona käytettiin Höfner Verythin bassoa joka meni Ampegin DI boxin kautta La-610 läpi. Lievä kompurointi jo äänitysvaiheessa. Kitaroissa hieman kokeiltiin ja säädeltiin joten jotain saatan muistaa väärinkin m***a Mikon kompit soitettiin Mad Proffesorin vahvistimella ja edessä taisi olla senheiserin 421 ja etuasteena SSL. Kristianin soolot ja leadkitarat soitettiin Fenderin VibroVerbillä joka on vuosimallia`64. Fenderin omakaiku ja joku halppis p***a phaser pedaali mikä on periaatteessa kerran palanut väärän virtajohdon ansiosta. Kaikkia näitä efektejä reilusti jo äänitysvaiheessa. Tässä vaiheessa oli sen verran fiilis ottanut vallan että en kyllä muista mikä mikki oli käytössä m***a 421 tai Aston Spirit se on luultavasti ollut. Laulut taltioitiin ns varman päälle Warm Audio WA-47 putkimikillä joka meni La-610 etuasteen läpi. mukana hyvin pieni kompurointi. Lopuksi mausteeksi Krisu napsutti drop virityksellä kaiku juttuja sekä itse liutin sekaan vielä lapsteelin ja shaker raidan. Siinäpä se yllättävänkin vähän raitoja.
Miksaus:
Rumpuraidat ovat pääosin aika luomut m***a bassorummulle jouduin hieman tekemään muutoksia miksaus vaiheessa. Marssibasarin sointi on valtava ja rupesi tuntumaan että se kaipaisi hieman attackia ja pientä iskua basson kaveriksi joten etsin kaveriksi samplen jossa oli samaa vibaa ja virettä m***a ilman sointia. Rummut on rinnakkaiskompressoitu aika kovalla kädellä hardwaren läpi. Klark teknikin pulteq klooni sekä 1176 ja La2a teki tämän tehtävän yllättävän hyvin. Bassoraita taisi saada hieman samanlaisen käsittelyn alkuperäisen raidan rinnalle. Komppikitara raidat ovat hyvin luomut jotain ihan pientä eq:ta ja kompuraa. Leadissä ja soolossa olen käyttänyt tässä ja aika monessa muussakin biisissä muutamaa hauskaa kikkaa. Tchad Blakin jostain videosta jäänyt itsellekkin käyttöön että laitetaan peräkkäin wavesin metaflanger ja mondomod plugarit jotka yhdessä tekevät jotain mystistä stereoefektiä ja sitä sitten auxin kautta kitararaitoihin. Soolossa vielä autopanorointi sekoilee soundia vielä enemmän. Laulussa lead raita pysyy aika luomuna, ihan perus juttuja UAdin La2a sekä 1176. Taustalauluissa ja kuiskailuissa on hieman säröä sekä slapback delaytä ja flangeria. kaikuina taisi olla käytössä UAdin emt-140 plate ja chamber tyyppinen kaiku. Lopuksi biisi kävi vielä Tampereella Alhon Jarnolla masteroinnissa.
Hobo Fires - House of Magic (Official Music Video)This video was shot at Kettukankaan Konemuseo, Raahe, Finlandwith the kind permission of Pentti Kettukangas...