10/09/2020
Rauhan on käsikirjoittanut sodankyläläissyntyinen, nykyään Rovaniemellä asuva Essi Pulju (kuvassa vasemmalla). Essin mietteitä Lapin ensi-illan alla: "Olen ylpeä siitä, että olen päässyt punomaan Rauhan kertomukseksi ja sanoiksi. Tunnen itseni etuoikeutetuksi, koska olen saanut sukeltaa niin syvälle tarinaan ja oivaltaa, miten monisyisestä asiasta on kyse. En tarkoita vain sitä, mitä olen saanut oppia Lapin sodan monista kasvoista. Tarkoitan myös sitä, kuinka todellinen, teini-ikäinen lottatyttö kirjoitti muistiin kokemuksensa ja tunteensa ja luotti ne minun käsiini. Kuinka vuosikymmenien jälkeen sain lukea hänen muistonsa hänen päiväkirjastaan. Päiväkirja on ikkuna toisen ihmisen mieleen, onko mitään sitä henkilökohtaisempaa? Paitsi että sain kurkistaa tuosta ikkunasta, lottatyttömme salli minun kirjoittaa hänen tarinansa niin, että muutkin saisivat oppia. Että muutkin saisivat hypätä syvään päätyyn ja oivaltaa. Tosielämän Rauhan rohkeuden vuoksi pidän myös teitä, hyvät katsojat, etuoikeutettuina.
Rauhan tarina kerrottiin maailmalle ensimmäisen kerran kaksi vuotta sitten. Teos nousi silloin siivilleen, ja minun osani on sittemmin ollut seurata sen lentoa uskomattoman taitavan työryhmän matkassa. Työni käsikirjoittajana on tehty. Tunne jostain merkityksellisestä kuitenkin säilyy. Huomisen jälkeen toivottavasti myös uusi joukko katsojia kokee samoin. Varsinkin, kun kukaan meistä ei tiedä tulevaisuudesta. Emme tiedä, miten live-esiintymisten käy ja kuinka arkipäivää elävän taiteen näkeminen jatkossa on. Siksi pyydän, että huomenna hyvät katsojat: imekää joka hetki itseenne, aistikaa joka solullanne ja tuntekaa koko sydämellänne. Taide tehdään teille."