Improliiga

Improliiga Pohjoiskarjalaisten improvisaatioteatteriryhmien välinen ikärajaton, mutkaton, ja maksuton teatteriurheilu- liiga. Ottelut pelataan Kerubissa.

Pohjois-Karjalan hallitseva mestari Päästä irti - Irti päästä (piip) ottaa mittaa Suomen muiden maakuntien mestareista. ...
29/08/2019

Pohjois-Karjalan hallitseva mestari Päästä irti - Irti päästä (piip) ottaa mittaa Suomen muiden maakuntien mestareista. Vielä ehdit mukaan tähänkin riemuun.

Arvoisat matkustajat, Tervetuloa Teatterilaivalle!Tulevana syksynä Teatterilaivalla seilataan kuumissa tunnelmissa, kun ohjelmistokattaus täyttyy toinen toistaan kiinnostavammista esityksistä, työpajoista ja muusta ohjelmasta. Ohjelman tarkemman aikataulun ja rakenteen näet tästä. (Pienet...

LIIGALLE ARVOISENSA FINAALIKerubin saliin oli saapunut niin paljon yleisöä, että kaikille ei riittänyt äänestyslippuja. ...
07/02/2019

LIIGALLE ARVOISENSA FINAALI
Kerubin saliin oli saapunut niin paljon yleisöä, että kaikille ei riittänyt äänestyslippuja. yleisöäänestyksissä nähtiinkin sitten perin luovia ratkaisuja. Oli puolitettuja lappuja, kännykän eri väriset taustakuvat jne. Jo pelkästään se kertoi mistä liigassa on kyse; leikki, ystävyys ja urheilujuhla.

Ilta alkoi muusikoiden Makun ja Usin improttelulla, jonka jälkeen improryhmä Seurakunnan entiset nuoret esittiviä itse improvisoimansa kappaleen Sodoman ja Gomoran hävityksestä. Onpa vaan hillitön porukka ja metaimproa kerrakseen sanoisin minä. Ja sanonkin.

KAPTEENIT HAASTOIVAT ENNENNÄKEMÄTTÖMIÄ PELEJÄ
Tämän jälkeen paiskattiin ottelu finalistienkin osalta liikkeelle. Ensimmäiset kaksi erää olivat kapteenien haastoja. Riskiryhmä jatkoi siitä, mihin viimeksi jäi. Riskiryhmän kapteeni Aino haastoi Piipin kapteenin Sannan molemmille joukkueille uuteen pelin nimeltä -Salainen ase. Pelin tekniikka itsessään oli hämmentävä, jossa molemmat joukkueet pääsivät auttamaan toisiaan, m***a hämmentävä oli Riskiryhmän suoritus lavallakin. Katolilaiset lähtivät tekemään maailmanloppua irroittamalla Antarktiksen jäätä. Piipin kohtaukseen tuoma kone oli yhtä taiteellinen ja hämmentävä kuin tekniikka ja sen toteutuskin. Piip ryösti ensimmäisen erän voiton yleisöäänten jälkeen, tekemällä saman tekniikan musikaalina.

Piipin haaste oli niinikään vartavasten finaalin kehittämä monipolvinen lapputekniikka. Molemmat joukkueet onnistuivat luomaan hykerryttävät kohtaukset ja erän voitto meni tällä kertaa pelin kouluruotsilla vetäneelle Riskiryhmälle. Välieristä lähtien on jonkinlaisena trendinä ollut kapteenien haastoissa ryöstää pisteet.

TOINEN PUOLIAIKA OLI TÄYTTÄ TYKITYSTÄ VIIMEISEEN HIKIPISARAAN ASTI
Tauon jälkeen ottelu jatkui juhlavasti, kun uuden kiertopalkinnon tehnyt taiteilija Susu Reittu toi pystin lavalle suvaitsevaisessa kantovälineessä. Uusi palkinto on kaukaa katsottuna kuin kaukoidän mystinen kultainen kirkko, joka lähempää paljastuu kaiken kuuleviksi, näkeviksi ja huutaviksi tonttu-ukoiksi. Palkinnon sponsoroi Improliigan fyysinen koti, Kerubi.

Kolmannessa erässä joukkueet olivat parhaimmillaan. Riskiryhmä tarttui toisen juontajan Samin lempipeliin Gratest Hits ja Piip otti toisen juontana Teron suosikkipelin Film noir'. Riskiryhmä toi toinen toistaan railakkaampia villisian metsästys- aiheisia ralleja kun taas Piip veti lievästi venyneen Lehmon motelliin sijoittuneen tumman tarinan. Erityinen neronleimaus ja valtava riskinotto oli tuoda tähän tekniikaan kahden näyttelijän yhteen ääneen puhuva hahmo. Erän voitto Piipille. Bändin kolmas jäsen Tiia on todellinen hissimusiikin kuningatar. Niin autenttisen iloiset taustajumputukset hän pystyy tarpeen tullen mainoksen taustalle luomaan.

Viimeinen erä oli isäntien haasto. Sami haastoi Piipin yllättämään itsensä, johon joukkue tarttui tekemällä kohtauksen, johon muusikoiden käskystä ja aiheista piti muuttua lauluiksi. VAlion pakkaamossa usean alan ammattilaiset saivat luotua ehjän kohtauksen, joka sisälsi useita virtuoosimaisia musiikkinumeroita. Riskiryhmälle oli rima asetettu korkealle. Teron haasteeseen, "Jotain orastavaa", joukkue ratkaisi pelillä toisenlaiset hautajaiset. Hienoja roolihahmoja ja kohtalopita, m***a pitkälle venyneen improillan jäljet alkoivat näkyä. Lopussa koko joukkueen energia ei enää riittänyt viemään napakasti tarinaa eteenpäin ja näin ollen erän, ottelun ja liigan mestaruuden merkiksi Tontut nosti ilmaan Päästä irti- Irti päästä, erin 3-1.

---
Summa summarum
Liiga on kehittynyt viime vuodesta, vaikka edellisen vuoden mestari, taitava ja hauska, Rajatapaus joutui jättäytymään tämän vuoden liigasta. Joukkueiden ja otteluiden taso on noussut, m***a silti se yhdistää saumattomasti impron aloittelijat ja kokeneet improjermut ja -jerm***aret saman riemun alle.
Hienoa on myös, miten paljon uusia faneja liiga on tälläkin kaudella saanut. Se antaa uskoa lajiin ja siitä suuri kiitos kaikille paikalle tulijoille ja somessa meitä seuraaville tykkääjille. Se on tärkeää ja toivomme teidän viihtyvän meidän seurassa jatkossakin. Otamme teiltäkin mielellämme palautetta vastaan. Se auttaa meitä näkemään liigaa uusin silmin ja auttaa meitä kehittämään kokoperheen gameshowtamme paremmaksi.

Joukkueet, olette liigan suola ja sokeri. Nöyränä katselen sitä intoa, miten nämä kuusi joukkuetta heittäytyvät ja nauttivat improilusta liigaotteluissa. Ystävyys ja leikki ovat koko ajan pinnalla ja yleisölle halutaan kerta toisensa perään tarjota parasta.

Kiitos Kerubille yhteistyöstä ottelutapahtumien järjestämisissä. Kerubin tarjoamat puiteet ovat liigalle täydelliset. Kiitos juontajille panoksestanne. Samoin lukuisat tuomarit, jotka olette suostuneet tulemaan arvioimaan ja pisteyttämään improja. Ottelutapahtumien tunnelman huipentaa muusikkomme ja valoteknikot. Maku, Usi, Eve, Martti ja Tiia huolehtivat, että jokaisessa ottelussa musiikki tuo elävää ja muhkeaa tunnelmaa.

Tärkein osa meidän markkinointiamme on tuoda someen tunnelmia fiilisteltäväksi Improliigasta. Kiitos kuvaajallemme Mikkosen Annille, joka ilta toisensa jälkeen kiirehtii tallentamaan otteluita kameralleen, vääntää grafiikkaa ja tekee videomainoksia. Anni olet timanttia ja kultaa.

Hyvin paljon pidemmälle ei täysin talkoovoimin toteutettavaa liigaa voi enää viedä, vaikka monessa asiassa siinä on potentiaalia viedä pidemmällekin. M***a sydäntä tämän tekemiseen silti riittää. Impro ja improliiga on vain niin siistiä. Nähdään ensi syksynä liigan merkeissä taas. Toivon mukaan napsu isommin, railakkaammin ja rikkaammin. Korvan takana on pari juttua muhimassa.

Sitä ennen voi käydä seuraamassa ja tykkäämässä Rajatapauksen ja liigamestari Päästä irti- Irti päästä ryhmän improja. Ja keväällä on Tyhjäpiät ryhmäkin päättänyt improvisoida yleisölle kokoillan näytelmiä. Ei impro Susirajalla kuole koskaan. Siitä huolehditte te hyvät ihmiset.

Liigan puolesta, Tero

07/02/2019

Onnea vielä kerran Improliigan voittajalle, Päästä irti - Irti Päästä!

Kiitos improilijat! Kiitos yleisö! Kiitos juontajat! Onnea voittajat!Nähdään taas! ❤️
06/02/2019

Kiitos improilijat! Kiitos yleisö! Kiitos juontajat! Onnea voittajat!
Nähdään taas! ❤️

01/02/2019

TÄMÄ ON MAINOS!
"Kylläpäs viime yönä nauratti ihan ääneen Improliigan toimistolla, kun näimme Instagramista millaisen kuvan Anni oli onnistunut myös ottamaan keskiviikon ottelusta! Kuuluisa kesäteatteripalaute, "Oli hyvät ilmeet!" tuli täytetyksi."

Improliigaa voi siis seurtata myös instassa🥰

FINALISTIT SELVISIVÄT HUIKEASSA VÄLIERÄSSÄAsetelma: Viime vuoden finalisti Päästä irti –Irti päästä (piip) kohtasi liiga...
31/01/2019

FINALISTIT SELVISIVÄT HUIKEASSA VÄLIERÄSSÄ

Asetelma: Viime vuoden finalisti Päästä irti –Irti päästä (piip) kohtasi liigan ensikertalaisen, suuren pudotuksen kautta välieriin nousseen, Pirinpärinän (pirpä). Molemmat joukkueet osoittivat runkosarjassa tasaista nousukuntoa. Joukkueiden lämmittelyssä oli nähtävissä yhtä lailla irtonaista rentoutta ja kasvavaa jännitystä. Kaikki vaikutti siltä, että joukkueet ovat parhaimmillaan juuri liigan loppusuoralla.

OTTELU
Improvisoitujen alkulaulujen jälkeen, ensimmäinen puoliaika mentiin kapteenien haastoilla. Molemmat joukkueet olivat valinneet peleikseen arvauspelit. Pipän kapteeni Jyri haastoi Piipin pelaamaan pelin -Oudot juhlat. Molempien joukkueiden suoritukset venyivät ja yleisöäänien turvin Piip ryösti haastossa ensimmmäisen erän yleisöäänten turvin itselleen.

Toisessa erässä Piipin kapteeni Sanna oli valinnut peliksi ryhmän itse kehittämän arvauspelin Piip-karaoke. Kirkossa murhaavan Tiivitaavin salaisuus paljastui näppärästi Sannan countrytulkinnassa. Pipä asetti karaokelavalle Kaisan, jonka hengästyttävä blues vessassa neulovasta supermanista oli myös tuomareiden mieleen ja tällä kertaa yleisö näki Pipän suorituksen paremmaksi ja erävoitot tasan 1-1. Erä kertoi kaksi asiaa: 1) yleisö ei äänestä vain omaa suosikkijoukkuettaan ja se taas kertoo myös yleisön kyvystä heittäytyä leikkiin. 2) Improklassikot vessa ja kirkko ovat paikkoja, joista voi ammentaa aina uudenlaisia asioita.

HILLITÖN TOINEN PUOLIAIKA
Puoliajan jälkeen kolmas erä mentiin vaihtoehtoisten pelien parissa. Pipälle valikoitui ohjaajapeli-Poikki, poikki! Hillitön oli Jyrin Ohjaaja Aa, m***a myös hahmot vihreästä kuulasta Tero Turhavaaraan olivat riemastuttavia. Estotonta riskinottoa, vauhtia, yhteistyötä ja rohkeaa esiintymistä ja salintäyteistä naurun remakkaa. Huikea onnistuminen ryhmältä. Piipille tuli pelattavaksi peli Best seller. Tero Sexy-Konen romaani ”Juuston kutsu kuusikosta” liikkui Tali-Ihantalan metsässä sokean pöllön ja madon kanssa kykkivästä sotamies Kettusesta vauhdikkaasti takaumiin Kettusen kotiin, päämajakorsuun, missä Mannerheim esikuntineen valmistautui suurhyökkäykseen ja etenevään Neuvostoliiton armeijaan rintamalinjan toisella laidalla. Yksi känteen tekevä pöllön paukku, Hitlerin herkkä marssilaulu, John Cl(h)eesemaisesti koikkelehtivat Neuvostosotilaat miellyttivät, jos mahdollista, kuitenkin tuomaristoa ja yleisöä niukasti enemmän tässä eliittitason erässä.

Viimeinen erä mentiin isännän haastoilla. Illan vetäjä Sami haastoi Piipin tekemään komiikkaa (Siihen oli hienommatkin sanat, m***a toimittajan muistiinpanovälineet eivät olleet silloin teknisistä syistä käyttökunnossa). Piip marssitti haasteeseen pelin ”iso ele -pieni ele”. Kirjastossa kaatuiltiin, sheikattiin, tanssittiin ripaskaa, piereskeltiin ja rockattiin. Pirinpärin vastasi haasteeseen, ”Tuhotonta toimintaa” marssittamalla tatamille supersankari ryhmän ratkomaan hapankorpun hajoamisongelmaa voitelutilanteessa. Planktonmies, Karaokekuningattaren ja Vihreän kuulan ponnistelut eivät aivan riittäneet, joten tarvittiin vielä Päätoiminen Pälli paikalle, kuolemaa tekevän aina päällä seisovan sankarin johdolla ratkaisu löytyi ja sanaa tästä lähti leviämän kaikkialle maailmaan. Erän ja samalla koko ottelun voitto meni Piipille.

Jälkipuheet: Ottelu oli erittäin tasokas. Joukkueet, juontajat ja muusikko Maku olivat hyvässä vireessä. Vaikka joukkueet ottivat riskejä, riitti molempien taitotaso ja yhteistyökyky pitämään kohtaukset kasassa. Asetelmat ensi viikon Suureen Finaaliin ovat todella mielenkiintoiset. Riskiryhmä veti omassa semifinaalissaan täysin omalakisia ja jopa syvällisiä Improja, kun taas kokeneempi Piip on löytänyt liigassa kokemuksen päälle irtonaisen ja hyvin yhteen pelaavan impron. Ja vaikka Piipin kokemus on vahvaa, kannatta muistaa, että Riskiryhmä kaatoi välierässä kaksinkertaisen liigamestarin Pakkasekaisin joukkueen. Kerubin salissa 6.2 klo19 selviää kuka nostaa Tontut ilmaan.

Ottelun tuoksinaa valokuvasi Anni Mikkonen
Kuva 1.Tupa täysi, tunnelma katto
Kuva 2. Tarvittiin Päätoiminen pälli ratkoammaan halkeavien hapankorppujen arvoitus
Kuva 3. Kettusen sodan ihmetelyä päämajakorsussa

l VÄLIERÄ OLI HÄMMENTÄVÄN IMPRON JUHLAAAsetelmat ensimmäiseen välieräotteluun olivat mielenkiintoiset. Kaksinkertainen i...
24/01/2019

l VÄLIERÄ OLI HÄMMENTÄVÄN IMPRON JUHLAA

Asetelmat ensimmäiseen välieräotteluun olivat mielenkiintoiset. Kaksinkertainen improliigan mestari Pakkasekaisin ja liigan tulokasjoukkue Riskiryhmä olivat pelanneet runkosarjan lopuksi molemmat huippuottelun. Mitä tahansa joukkueilta pystyikin odottamaan, m***a tämä ilta silti onnistui yllättämään.

Välierä oli kiistatta vuoden erilaisin liigailta. Ei pelkästään siksi, että eriä pelattin neljä, erien rakenne oli erilainen kuin runkosarjassa tai siksi että joukkueita oli kilpailemasa kolmen sijasta kaksi, vaan siksi että ensimmäisestä erästä lähtien ilta oli täynnä hillitöntä riskin ottoa ja pelotonta improa nykytaiteen maailmassa.

ENSIMMÄINEN PUOLIAIKA OLI KAPTEENIEN HAASTOJA

Pakkasekaisin joukkueen kapteeni Anni haastoi Riskiryhmän pelaamaan dubatun läpisävelletyn musikaalin.
Pakkasekaisin tempaisi musikaalin metrotunneliin, missä oli lapsikaappaus, tarkovskimainen rauha, stravinskimainen äänimaisema, umpifilosofinen asetelma vanhemmuudesta, kahlitsemisesta ja vapaudesta ja bruceleemainen loppuhuipennus. Suunta illalle oli asetettu.

Riskiryhmä varioi vastauksessaan peliä niin, että Jose dubbasi laulaen kaikki näyttelijät. Turnajaiset ritarin, hevosen ja tallipojan musikaalissa aiheuttivat yleisössä ja tuomaristossa pahaa mieltä ja huippupisteet.

Toisessa erässä Riskiryhmän kapteeni Päivin tekemä tehtävän haasto itsessään oli hämmentävä, spektaakkelimainen ja ja.. ehkä vain ansioitunut runoilija pystyisi kuvaamaan tämän kolmannen määritelmän. Jokatapauksessa pelin nimi oli "Outo ääni naapurista", johon toinen joukkue osallistettiin äänimaisemien luojana.

Tulevaisuuden Kölnin tuomiokirkon hammaslääkäri oli Riskiryhmän valitsema tapahtumapaikka omalle suoritukselleen. Kohtaus oli kerrassaan huikea käsittämättömistä lähtökohdistaan huolimatta. Jos joku vielä väittää, että impro ei ole taidetta, ei ollut eilen illalla Kerubin salissa. Ei ollut huono Pakkasekaisin omassa vastauksessaan Pohjoisnavalla, m***a erätauolle mentiin Riskiryhmän 2-0 johdossa.

TOINEN PUOLIAIKA. KANNIBALISMIA & REHTORIN MURHAFANTASIAT

Kolmas erä oli roolipelejä. Riskiryhmälle valikoitui peli, joka Pohjois-Karjalassa tunnetaan nimellä Eläinpsyyke. Koulumaailmaan sijoittunut kohtaus ui syvissä vesissä pureutuen ihmismielen synkkiin syövereihin. Juoni oli tässä keskittyneessä lapsivihaa tursuvassa tunnelmapläjäyksessä turhaa ja sen joukkue hienosti välttikin.

Pakkasekaisin pelasi pelin Entinen ammatti. Entinen lomittaja, nykyinen lentokapteeni luotsasi matkustaja konettaan Himalalajan taivaalla kuten kunnon maatalouslomittaja. Entinen kiduttaja, nykyinen miimikko sai koneen lentosuunnitelmat sekaisin, vaikka entinen kiropraktikko sai miimikon mallilta repimän miimisen sormen korjatuksi. Pakkasekaisin onnistui nappaamaan erästä voiton itselleen ja kavensi tilanteeksi 2-1.

Neljäs erä mentiinkin yleisön haasteilla, kysymyksellä: "Mitä tästä illasta vielä puuttui?" Yleisön mielestä tästä puuttuu vielä rappia ja sen haasteen Pakkasekaisin otti ja teki raptrion Jare, Wille ja Galle, jota tulkkasi Nelson Mandelan hautajaisista tuttu viittomakielen tulkki. He räppäsivät Trumpin puheen Puolan ilmastokokouksessa. Riskiryhmältä yleisö halusi mielenosoituksen. Tähän Riskiryhmä tarttui tekemällä kuuntelua ja nokkeluutta vaativan ajankohtaisohjelmapelin, johon yleisö sai syöttää sanoja. Peli oli vaikea yleisölle ja tekijöille. Sillä aikaa kun joukkueet hakivat kapteeniensa johdolla haasteeseen istuvaa tekniikkaa, esittivät ottelun muusikot Maku ja Usi huikeita musiikkiesityksiä. Etenkin Välihevi oli niin, tyylipuhdasta kasariheviä, että jokainen paikallaolija saattoi tuntea tuulikoneen pörryttävän permanentuttaja kutreja ja sifonkihuiviin imeytyneen YSL:n tuotteen tuoksun.

Pakkasekaisin nousi toisella puoliajalla sillasta tasoitti pelin ja edessä oli jatkoaika.

Jatkoajalla joukkueiden keskittyminen lauluväittelyssä ei ollut kohdillaan ja yhteispeli, muutoin ottelussa huippuiskussa olleen, bändin kanssa ei löytynyt. Muutamia erinomaisia heittoja sieltä kuitenkin löytyi.

Yleisö äänesti ja finaaliin tiensä raivasi hillittömällä riskillä impronnut Riskiryhmä.

Ensi keskiviikkona selviää toinen finalisti, kun runkosarjan voittanut Piip kohtaa Suuren pudotuksen voittajan Pirinpärinän. Tonttujahti on kuumimmillaan, joten kannattaa tulla.

Kuva 1. Ritari hevosensa selässä, kuva, 2. Lapsi vapauttaa itsensä ja odottaa seuraavaa junaa. Kuvat otti Anni Mikkonen

Pirinpärin dominoi täpärästi suurta pudotusta. Improliigan välierien viimeinen joukkue ratkesi torstaina vastaremontoidu...
19/01/2019

Pirinpärin dominoi täpärästi suurta pudotusta.

Improliigan välierien viimeinen joukkue ratkesi torstaina vastaremontoidussa Kerubissa, kun PirinPärin (PirPär), Tyhjäpiät (Typä) ja Rajarikko (RaRi) astelivat lavalle teatteriurheilun ja ystävällisen kilvoittelun merkeissä. Ensiksi yleisö lämmiteltiin laulamalla koko porukan voimin ennustuslaulu vuodelle 2019, joka povasi hyviä, ei-niin-hyviä ja suorastaan hämmentäviä asioita tuoreeltaan alkaneelle ajanlaskun yksikölle.

Ensimmäisessä erässä oltiin kahdessa rinnakkaisessa todellisuudessa, joista kuitenkin nivoutui yhtenäisiä kohtauksia. Kisan avasi PirinPärin Mestaruuskisa -improlla, jossa Pohjanmaa ja Viro kisasivat perunankuorinnan maailmanmestaruudesta selostuksen ja asiantuntijan kommenttien siivittäminä. Peli oli likaista ja hulvatonta. Tyhjäpiät loivat mainoksen Actionhulttio -nimiselle partavedelle mainostoimisto -improssa ja antoivat impulssien viedä niin kokonaisvaltaiseksi, että tuloksena oli viihdyttävä sekametelisoppa. Rajarikko seikkaili elokuvien maailmassa, kun uuden surrealistisen kauhuelokuvan, Kissanhiekkasaarella, ohjaajaa haastateltiin. Elokuvasta nähtiin David Lynch -henkisiä kohtauksia ja elokuvantekoprosessi paljastui haastattelussa vähintäänkin arveluttavaksi, yleisön ja tuomariston riemuksi. Rajarikko vei ensimmäisen erän tuomaripisteet, m***a yleisöäänet kallistivat tilanteen PirinPärin eduksi, eli ensimmäisen erän voitti täpärästi PirinPärin.

Toisessa erässä tehtiin yksinkertaisia kohtauksia pienillä twisteillä. RajaRikko esitti hulvatonta Film Noiria lastentarhassa. Tyhjäpiät yritti saada traktoria käyntiin ihmisnukeilla, m***a päätyikin osoittamaan rakkauden tärkeyden. PirinPärin esitti huikaisevan katkelman kätilön päivästä tyylipuhtaalla ääniefekti-improlla. Tuomaripisteet suosivat täpärästi PirPäriä, m***a myös yleisö yhtyi tuomareiden mielipiteeseen, eli PirPär vei toisenkin erän.

Kolmannessa erässä juontajan haasteet olivat hieman erilaisia, kuin yleensä. Tällä kertaa joukkueet saivat itse päättää, mitä kaikkia impron alueita he ottavat mukaan taidonnäytteeseensä: musiikkia, väkevää fysiikkaa, suuria tunteita, tyylilajeilla leikittelyä vai kielillä kikkailua. PirinPärin tanssiesityksen viihdyttäessä yleisöä Tyhjäpiät päätti neuvotteluissaan aloittaa satanen lasissa, ja ottaa kaikkia osa-alueita mukaan! Supersankari-improssa tuotiin kaikkia haasteen keinoja käyttäen lisää lunta maailmaan ja tunnelma oli lähes shamanistinen. PirinPärin lähti haasteeseen, ja päätti painottaa musiikkiin, suuriin tunteisiin ja tyylilajeihin. Lopputuloksena oli hulvaton toivekappaleita vilisevä radioshow, jossa vedettiin alkukirjainlaulu, ja esitettiin lastenlaulu päällä seisten! Kaikkiin haasteisiin siis päädyttiin vastaamaan. Rajarikko ei moisesta hätkähtänyt, vaan otti haasteen vastaan painottaen musiikkia, fysiikkaa ja tunnetiloja. Nähtiin tunnetilakaraoketaksi, jossa laulettiin raivolla, juoppovainoharhoilla ja himolla ja kiipeiltiin penkeillä. Pirinpärin vei tuomariäänet täpärästi puolella pisteellä, m***a toivekappaleradio hurmasi myös yleisön ja Suuri Pudotus päättyi PirinPärin kiistattomaan voittoon!

PirinPärin nosti siis itsensä välieriin, ja Tyhjäpiät ja Rajarikko pääsevät yleisön puolelle katsomaan jännitysnäytelmää loppukaudeksi. Valtavan suuri kiitos Tyhjäpiät ja Rajarikko: toitte loputtomasti riemua Improliigan teatteriurheilun ja ystävällismielisen kilvoittelun maailmaan!

Kuvat:Anni Mikkonen

12/01/2019

IMPROLIIGAN SUURI PUDOTUS SIIRTYY TORSTAILLE!

Aiemmissa ohjelmatiedoissa oli Suuripudotus merkitty oteltavaksi keskiviikkona 16.1, m***a ottelu täytyy siirtää seuraavalle päivälle eli ottelu käydään torstaina 17.1 klo19.

Kaikille niille, jotka ovat varanneet keskiviikoksi limousiinin, kampaajan, kaviaarit, pieruverkkarit ja muut perus improillan jutut toivomme ymmärrystä. Kerubi ei vain ole 16.1 teille riittävän hyvässä kuosissa, vaan se täytyy remontoida. 17.1 Kerubin paikat kiiltää ja tulinen kamppailu odottaa! Cu🤘😁✌

VÄLIERÄJOUKKUEET SELVISIVÄTKeskiviikkona maakunnallisen improliigan runkosarja ratkesi, kun Päästä Irti-Irti Päästä (PII...
13/12/2018

VÄLIERÄJOUKKUEET SELVISIVÄT
Keskiviikkona maakunnallisen improliigan runkosarja ratkesi, kun Päästä Irti-Irti Päästä (PIIP), Pakka Sekaisin (PaSe) ja PirinPärin (PiPä) kohtasivat jännittävän kisahurmoksen siivittäminä lähes täyden katsomon edessä. Joukkueet osoittivat tilannetajun, heittäytymiskyvyn ja komiikkataituruuden lisäksi myös musikaalisuuttaan tiukassa koitoksessa. Voittaja PIIP ja toiseksi tullut PaSe kuittasivat paikkansa välierissä ja PiPä pääsee vielä tavoittelemaan välieräpaikkaa suureen pudotukseen Tyhjäpiät ja Rajarikko -joukkueita vastaan.

TUTTU TV:STÄ
Ilta alkoi muusikoiden, Usin ja Makun, vetämällä yhteislaululla, joka kertoi veronpalautuksista, tai oikeastaan niiden puutteesta. Suorastaan Leevi & The Leavings -tason murheellisuuden saavuttaneen jouluisen laulun jälkeen lähdettiin hakemaan eskapismia television maailmaan.

PiPä avasi ensimmäisen erän kanavasurffailuimprolla, jossa vaihdeltiin monipuolisen Pikku Kakkosen ja elämää suuremman saippuaoopperan välillä. PaSe toi lavalle tyylikkään vanhan kansan valistusvideon suoraan 50-luvulta, jossa esimerkkiydinperhe opetti tiedonjanoisille kansalaisille kuinka hiihdetään ilman suksia. Ilmastonmuutoksen sekoittaessa talvia yhä epävakaisemmaksi voisi tuolla sivistystyön taidonnäytteellä olla tilausta myös nyky-Suomessa, ainakin aplodien perusteella. Asialinjalla jatkoi myös PIIP Uutisankkurit -improlla, jonka uutishuoneen oudot hahmot naurattivat erityispiirteillään ja kummallisilla uutisjutuillaan, varsinkin alun pääankkurin suorastaan upean kauhistuneen jäätymisen jälkeen. Tylsämielisestä rahvaasta sivistyneitä kansalaisia kouluttava tyylipuhdas Kansanvalistusvideo vetosi eniten sekä tuomareihin, että yleisöön, ja ensimmäisen erän voitti Pakka Sekaisin.

LAULETAAN
Toinen erä vietettiin musiikin parissa, ja musiikkivirtuoosit Maku ja Usi pääsivät irrottelemaan oikein kunnolla, kun koko erä taittui lähes kokonaan laulaen. PaSe esitti loistavan musikaalin Kuolemantähden avajaisista, josta ei Tähtien Sota -tietoutta ja herkullisia vitsejä puuttunut. PIIP ratkoi mitä moninaisimpia ongelmia viinaan menevästä pukista kuolemattomuuteen ja Veskun kanssa vihille menemiseen erittäin tyylipuhtaassa ja virtuoosimaisessa Laulava Baarimikko -improssa, ja illan juontajakin löysi kosketuspintaa omaan elämäänsä tiskin takana. PiPä esitti erän lopuksi koskettavan rakkaudentunnustuksen tamperelaiselle opettaja-adonis Ilkalle Balladi -improssa, jonka aikana lavalla taisivat punastua vähän kaikki. PIIP veti tuomaristolta täydet pisteet kotiin, ja vielä yleisöäänet päälle, ja korjasi näin toisen erän potin täydellisellä suorituksella.

YLEISÖN RATKAISU
PIIP lähti satanen lasissa vastaamaan juontajan haasteeseen, jossa piti yllättää jopa itsensä. Elokuvaohjaajatyylillä toteutettu tyylilaji-impro keuli upeasti alusta loppuun todellisen auteur -neron, Tonin, ohjauksessa näyttelijöiden heittäytyessä tyylilajista toiseen täysillä, ja juontajan oli vaikea saada itsensä kasattua palattuaan lavalle. PiPä hyppäsi juontajan haasteen mukaisesti suoraan syvään päähän stuntti-improlla, jossa Suomen presidenttipari seikkaili Tsernobyliläisellä uima-altaalla. Stunttien huikea fyysinen heittäytyminen teki improsta suoranaisen taidepläjäyksen, ja Ruthin ketterä kärrynpyörä sai yleisön haukkomaan henkeään. PaSe otti vastaan haasteen heittäytyä yleisön armoille, ja toteutti mielenkiintoisen sekatekniikan, eli perinteisen Ei! -impron, jossa lisäksi yleisöltä otettiin neljä asiaa, joiden täytyi improssa esiintyä. Leenan punaista joulua tuova Lenin nauratti, ja varsinkin hereillä olevan valoteknikon avulla kohtaus siirtyi upean surrealistisiin sfääreihin. PaSe todella uskaltautui heittäytymään yleisön armoille, joka teki suuren vaikutuksen tuomareihin. Tuomaripisteiden jälkeen PaSe oli täpärästi johdossa, m***a yleisöäänet raktaisivat kolmannen erän PIIPin hyväksi vain kymmenen äänen erolla! Kolmannen erän miettimistauoilla muusikot pistivät jälleen parastaan, ja syntyi mm. heavybiisi perhosista ja uskomaton kasaritoimintapoppi sukeltamisesta. Näin tämän vuoden viimeinen jännitysnäytelmä päättyi ja Päästä Irti-Irti Päästä nappasi itselleen kahdella erävoitolla otteluvoiton ja suuntaa siis toiseksi tulleen Pakka Sekaisin -joukkueen kanssa suoraan välieriin. Upeasti vetänyt PirinPärin tavoittelee vielä välieräpaikkaa suuressa pudotuksessa. Nähdään taas ensi vuonna ystävyyden, leikin ja urheilujuhlan merkeissä!

Kuvat otti Anni Mikkonen

RISKIRYHMÄ SARJAKÄRKEENViime keskiviikkona pelattiin maakunnallisen improliigan toiseksi viimeinen runkosarjan ottelu Ri...
03/12/2018

RISKIRYHMÄ SARJAKÄRKEEN
Viime keskiviikkona pelattiin maakunnallisen improliigan toiseksi viimeinen runkosarjan ottelu Riskiryhmän (riry), Rajarikon (rari) ja Tyhjäpiäiden (typi) välillä. Voittamalla ottelun Riry varmistaisi suoran välieräpaikan pudotuspeleihin. Jokainen joukkue marssitti lavalle liigan ensikertalaisia ottelemaan ystävyyden, leikin ja urheilujuhlan nimeen.

TYYLITELLEN
Ensimmäinen erä pelattiin tyylilaji-pelejä. Typi aloitti ohjaajalla, jossa sukellusvene seilasi apocalyptisissa vesissä maailman viimeisen valaan jäljillä. Sama meni lorutellen ja lopulta Bollywood oli se tyylilaji, joka kelpasi parhaiten ohjaajalle kohtauksen lopulliseksi muodoksi. Riry lähti tekemään kohtausta synnytyssaliin, jossa kohtaus jatkui vaihtuvilla tyylilajeilla. Rari lähti kertomaan tarinaa, jossa jokaisella kertojalla oli oma tyylilajinsa. Tässä erässä joukkueet hallitsivat erinomaisesti tekniikat ja tyylilajit olivat suurimmaksi osaksi virtuoosimaisen taidokkaasti hallussa. Tuomareiden ja yleisön pisteet niukasti rirylle.

KIELILLÄ PUHUMISEN LAHJA
Toinen erä pelattiin erillaisia kielipelejä, siis tehtäviä vierailla kielillä. Riry lähti tulkkipelillä. Josen huikea hawaijin kielinen asiantuntijan ja tulkin välistä peliä hiukan häiritsi liian hallitseva power point, joka sinällään oli hyvä lisä yleensä kahdella hengellä toteutettuun tekniikkaan. Rari toi lavalle hurmaavan islantilaisen tyttöbändi Geysirin. Heidän esityksensä kehittyi impron omaisesti hetki hetkeltä ja lopulta muusikko Even kanssa yhteiset kuviot löytyivät ja Rari tarjoili parastaan. Typi vastasi puolalaisen modernilla klassikolla Pehmeä, karvainen Volski. Tuomarit rankkasivat 0,75 pisteen erolla Typin kärkeen, m***a yleisöäänien ansiosta Riry ratkaisi erän ja samalla ottelun voiton itselleen.

TYPILLE KAUDEN ENSIMMÄINEN ERÄVOITTO
Kolmas erä pelattiin isännän haastoilla, joita joukkueet nokittelivat itselleen vielä haastavammaksi. Tämä erä oli kahteen edelliseen erään verrattuna epätasaisin, m***a Typin kahjoilu jääkarhujen asemasta napapiirillä erottui muista ja kolmannen erän voitto Typille.

Riskiryhmä varmisti ottelun voitolla suoran paikan välieriin, m***a Rajarikko ja Tyhjäpiät osoittivat, että kuka tahansa voi viedä liigan mestaruuden.

Missä asemissa lähdetään tammikuun playoffeihin, selviää runkosarjan viimeisessä ottelussa 12.12 klo19, jolloin Kerubin tatamille astelevat Piip, Pakkasekaisin ja Pirinpärin.

Kuvissa Riry synnytyssalissa ja Typi Bollywoodissa. Kuvat otti Anni Mikkonen.

Osoite

Siltakatu 1 (Ilosaari)
Joensuu
80100

Nettisivu

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Improliiga :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Jaa

Kategoria