07/02/2019
LIIGALLE ARVOISENSA FINAALI
Kerubin saliin oli saapunut niin paljon yleisöä, että kaikille ei riittänyt äänestyslippuja. yleisöäänestyksissä nähtiinkin sitten perin luovia ratkaisuja. Oli puolitettuja lappuja, kännykän eri väriset taustakuvat jne. Jo pelkästään se kertoi mistä liigassa on kyse; leikki, ystävyys ja urheilujuhla.
Ilta alkoi muusikoiden Makun ja Usin improttelulla, jonka jälkeen improryhmä Seurakunnan entiset nuoret esittiviä itse improvisoimansa kappaleen Sodoman ja Gomoran hävityksestä. Onpa vaan hillitön porukka ja metaimproa kerrakseen sanoisin minä. Ja sanonkin.
KAPTEENIT HAASTOIVAT ENNENNÄKEMÄTTÖMIÄ PELEJÄ
Tämän jälkeen paiskattiin ottelu finalistienkin osalta liikkeelle. Ensimmäiset kaksi erää olivat kapteenien haastoja. Riskiryhmä jatkoi siitä, mihin viimeksi jäi. Riskiryhmän kapteeni Aino haastoi Piipin kapteenin Sannan molemmille joukkueille uuteen pelin nimeltä -Salainen ase. Pelin tekniikka itsessään oli hämmentävä, jossa molemmat joukkueet pääsivät auttamaan toisiaan, m***a hämmentävä oli Riskiryhmän suoritus lavallakin. Katolilaiset lähtivät tekemään maailmanloppua irroittamalla Antarktiksen jäätä. Piipin kohtaukseen tuoma kone oli yhtä taiteellinen ja hämmentävä kuin tekniikka ja sen toteutuskin. Piip ryösti ensimmäisen erän voiton yleisöäänten jälkeen, tekemällä saman tekniikan musikaalina.
Piipin haaste oli niinikään vartavasten finaalin kehittämä monipolvinen lapputekniikka. Molemmat joukkueet onnistuivat luomaan hykerryttävät kohtaukset ja erän voitto meni tällä kertaa pelin kouluruotsilla vetäneelle Riskiryhmälle. Välieristä lähtien on jonkinlaisena trendinä ollut kapteenien haastoissa ryöstää pisteet.
TOINEN PUOLIAIKA OLI TÄYTTÄ TYKITYSTÄ VIIMEISEEN HIKIPISARAAN ASTI
Tauon jälkeen ottelu jatkui juhlavasti, kun uuden kiertopalkinnon tehnyt taiteilija Susu Reittu toi pystin lavalle suvaitsevaisessa kantovälineessä. Uusi palkinto on kaukaa katsottuna kuin kaukoidän mystinen kultainen kirkko, joka lähempää paljastuu kaiken kuuleviksi, näkeviksi ja huutaviksi tonttu-ukoiksi. Palkinnon sponsoroi Improliigan fyysinen koti, Kerubi.
Kolmannessa erässä joukkueet olivat parhaimmillaan. Riskiryhmä tarttui toisen juontajan Samin lempipeliin Gratest Hits ja Piip otti toisen juontana Teron suosikkipelin Film noir'. Riskiryhmä toi toinen toistaan railakkaampia villisian metsästys- aiheisia ralleja kun taas Piip veti lievästi venyneen Lehmon motelliin sijoittuneen tumman tarinan. Erityinen neronleimaus ja valtava riskinotto oli tuoda tähän tekniikaan kahden näyttelijän yhteen ääneen puhuva hahmo. Erän voitto Piipille. Bändin kolmas jäsen Tiia on todellinen hissimusiikin kuningatar. Niin autenttisen iloiset taustajumputukset hän pystyy tarpeen tullen mainoksen taustalle luomaan.
Viimeinen erä oli isäntien haasto. Sami haastoi Piipin yllättämään itsensä, johon joukkue tarttui tekemällä kohtauksen, johon muusikoiden käskystä ja aiheista piti muuttua lauluiksi. VAlion pakkaamossa usean alan ammattilaiset saivat luotua ehjän kohtauksen, joka sisälsi useita virtuoosimaisia musiikkinumeroita. Riskiryhmälle oli rima asetettu korkealle. Teron haasteeseen, "Jotain orastavaa", joukkue ratkaisi pelillä toisenlaiset hautajaiset. Hienoja roolihahmoja ja kohtalopita, m***a pitkälle venyneen improillan jäljet alkoivat näkyä. Lopussa koko joukkueen energia ei enää riittänyt viemään napakasti tarinaa eteenpäin ja näin ollen erän, ottelun ja liigan mestaruuden merkiksi Tontut nosti ilmaan Päästä irti- Irti päästä, erin 3-1.
---
Summa summarum
Liiga on kehittynyt viime vuodesta, vaikka edellisen vuoden mestari, taitava ja hauska, Rajatapaus joutui jättäytymään tämän vuoden liigasta. Joukkueiden ja otteluiden taso on noussut, m***a silti se yhdistää saumattomasti impron aloittelijat ja kokeneet improjermut ja -jerm***aret saman riemun alle.
Hienoa on myös, miten paljon uusia faneja liiga on tälläkin kaudella saanut. Se antaa uskoa lajiin ja siitä suuri kiitos kaikille paikalle tulijoille ja somessa meitä seuraaville tykkääjille. Se on tärkeää ja toivomme teidän viihtyvän meidän seurassa jatkossakin. Otamme teiltäkin mielellämme palautetta vastaan. Se auttaa meitä näkemään liigaa uusin silmin ja auttaa meitä kehittämään kokoperheen gameshowtamme paremmaksi.
Joukkueet, olette liigan suola ja sokeri. Nöyränä katselen sitä intoa, miten nämä kuusi joukkuetta heittäytyvät ja nauttivat improilusta liigaotteluissa. Ystävyys ja leikki ovat koko ajan pinnalla ja yleisölle halutaan kerta toisensa perään tarjota parasta.
Kiitos Kerubille yhteistyöstä ottelutapahtumien järjestämisissä. Kerubin tarjoamat puiteet ovat liigalle täydelliset. Kiitos juontajille panoksestanne. Samoin lukuisat tuomarit, jotka olette suostuneet tulemaan arvioimaan ja pisteyttämään improja. Ottelutapahtumien tunnelman huipentaa muusikkomme ja valoteknikot. Maku, Usi, Eve, Martti ja Tiia huolehtivat, että jokaisessa ottelussa musiikki tuo elävää ja muhkeaa tunnelmaa.
Tärkein osa meidän markkinointiamme on tuoda someen tunnelmia fiilisteltäväksi Improliigasta. Kiitos kuvaajallemme Mikkosen Annille, joka ilta toisensa jälkeen kiirehtii tallentamaan otteluita kameralleen, vääntää grafiikkaa ja tekee videomainoksia. Anni olet timanttia ja kultaa.
Hyvin paljon pidemmälle ei täysin talkoovoimin toteutettavaa liigaa voi enää viedä, vaikka monessa asiassa siinä on potentiaalia viedä pidemmällekin. M***a sydäntä tämän tekemiseen silti riittää. Impro ja improliiga on vain niin siistiä. Nähdään ensi syksynä liigan merkeissä taas. Toivon mukaan napsu isommin, railakkaammin ja rikkaammin. Korvan takana on pari juttua muhimassa.
Sitä ennen voi käydä seuraamassa ja tykkäämässä Rajatapauksen ja liigamestari Päästä irti- Irti päästä ryhmän improja. Ja keväällä on Tyhjäpiät ryhmäkin päättänyt improvisoida yleisölle kokoillan näytelmiä. Ei impro Susirajalla kuole koskaan. Siitä huolehditte te hyvät ihmiset.
Liigan puolesta, Tero