10/01/2026
Minulta kysytään monesti, millaisista maalaushommista tykkään eniten.
Tykkään niin monenlaisista. Ja yllätys, yllätys – parasta niissä ovat ihmiset.
Tyhjensin puhelinta vanhoista kuvista ja kävin samalla läpi muistoja maalauskeikoista. Muistan tilat ja sen, mitä maalasin, m***a päällimmäisenä mieleen ovat jääneet muistot ja fiilikset ihmisistä. Ihmisten tarinat. Erilaiset perheet, lapset, lemmikit, kadulla maalaamista ihmettelevät ohikulkijat, kohtaamiset sairaalan käytävillä, raksaporukat, sisustussuunnittelijat, arkkitehdit, toimittajat ja niin monet muut.
Osasta on tullut jopa ystäviä.
Olen saanut toteuttaa monenlaisia haaveita, koota yhteen tilojen värejä ja muotoja, opiskella uusia aihealueita ja ottaa haltuun erilaisia tekniikoita. Olen tuskaillut ideoiden syntymisen kanssa – ja saanut nähdä sen hetken, kun asiakas huokaisee valmista työtä katsoessaan ja sanoo, että se on ihana.
Olen aina ajatellut työni niin, että toteutan asiakkaan näkemyksiä ja haaveita seinille. Toimin tavallaan hänen käsinään. Se vaatii toisen kohtaamista ja kuuntelemista. Minulla on tietotaito, asiakkaalla näkemys. Ja vaikka selkeää toivetta ei aluksi olisikaan, se kyllä avautuu yhdessä keskustellessa.
Vaikka maailma välillä tuntuu pimeältä ja hullulta paikalta, ihmisten kohtaaminen antaa toivoa. Minulla on mahtavia asiakkaita ja aina tsemppaavia seuraajia.
Tai sitten minulla on vain käynyt hyvä tuuri. ❤️