29/08/2025
VARPU HEIKINHEIMO aloitti viulunsoiton 3-vuotiaana Suzuki-oppilaana ja on sen jälkeen opiskellut viulua mm. Sibelius-Akatemiassa, Hannoverin musiikkikorkeakoulussa sekä kamarimusiikkia Wienissä MUK yliopistossa.
Varpua inspiroivat erityisesti Keski-Euroopan kulttuurikaupungit, taidenäyttelyt sekä luonto; konsertteihin valmistautuessa hän suuntaakin usein mökille järvimaisemiin, jossa harjoitteluun löytyy paras flow.
Viime vuosina Varpu on keskittynyt erityisesti kamarimusiikkiin, sillä hän nauttii hienovaraisten sävyjen etsimisestä sekä spontaanista kommunikoinnista niin musiikissa kuin elämässä yleensäkin. Hän esiintyy eri kokoonpanojen kanssa Suomessa ja muualla Euroopassa. Hanko soi:ssa Varpu on musisoinut jo useita kertoja alkaen vuodesta 2021.
Mestarikurssien lisäksi Varpu on syventänyt kamarimusiikkiopintojaan myös Kuhmon kamarimusiikin kvartettiakatemiassa, jossa perustetun Luomus-kvartetin kanssa yhteistyö jatkuu edelleen.
Orkesterimuusikkona hän on päässyt työskentelemään mm. Suomen Kansallisoopperan orkesterissa sekä viime syksystä alkaen Hyvinkään orkesterin äänenjohtajana.
Varpu Heikinheimo började spela violin som 3-åring som Suzuki-elev och har därefter studerat violin bland annat vid Sibelius-Akademin, Musikhögskolan i Hannover samt kammarmusik i Wien vid MUK-universitetet.
Varpu inspireras särskilt av Centraleuropas kulturstäder, konstutställningar och naturen; inför konserter söker hon sig ofta till stugan vid sjön, där hon finner det bästa flowet för övandet.
Under de senaste åren har Varpu särskilt fokuserat på kammarmusik, eftersom hon uppskattar att söka efter nyansrika klangfärger och spontan kommunikation, både i musiken och i livet i övrigt. Hon uppträder med olika ensembler i Finland och runtom i Europa.
Förutom mästarkurser har Varpu även fördjupat sina kammarmusikstudier vid Kuhmo kammarmusiks kvartettakademi, där samarbetet med den då grundade Luomus-kvartetten fortfarande fortsätter.
Som orkestermusiker har hon arbetat bland annat i Finlands Nationaloperas orkester och sedan i höstas som stämledare i Hyvinge orkester.
"Havslandskapet påminner mig om barndomens somrar i Ålands skärgård på en avlägsen ö. Vid horisonten syntes bara några fyrar och segelbåtar, och den stora underhållningen var att följa vågorna från klipporna. Hangö har en alldeles speciell stämning just tack vare närheten till havet, vilket gör det till en perfekt plats att framföra Debussys *La Mer*! Verket framkallar, som namnet antyder, bilden av ett stort och obevekligt världshav. Musiken är till största delen lekfull och lätt, och associationerna för en till tropiska landskap, där det turkosa havet glittrar i solljuset. Att fördjupa sig i verket har varit som att kika under havsytan; småningom upptäcker man ständigt nya fascinerande detaljer som sätter fantasin i rörelse."