Meer en meer is dat een drang, een absolute noodzakelijk geworden om ideeën te vermaterialiseren. Eerst via tekeningen, later via het ontwerpen van meubelen, beeldhouwen, boetseren, schrijven en uiteindelijk schilderen. Ik heb de indruk dat ik met verf het dichtst nader bij het vorm geven, het visualiseren van mijn eigen belevings- en gevoelswereld. Met het penseel krijg ik meer vat op vluchtighei
d dan met de pen. Ik schep veel plezier in het in scène zetten van een wereld die zijn eigen logica lijkt te volgen. Verwarring scheppen, spelen met verhoudingen, met logica en inzetten op elementen van verrassing, vind ik boeiend. Door onderwerpen uit hun vertrouwde context te halen en in een nieuwe te plaatsen probeer ik de actualiteit, eigen ervaringen en gedachten in een vorm te gieten die door de toeschouwer vrijelijk kan geïnterpreteerd worden. Naar klassieke meesters als De Chirico, Margritte, Vermeer, maar ook naar S. Borremans kijk ik op en ze kunnen mij inspireren. Ik werk zowel met acryl- als olieverf en potlood. Als een schilderij vlugger en schetsmatiger moet opgezet worden heb ik de neiging om naar acryl te grijpen. Met olieverf finaliseer ik het schilderij vanwege het smeuïge karakter, de textuur en de geur van olieverf. Daarnaast vullen diverse materialen als gips en zand, mijn arsenaal aan. Het schilderproces begint bij mij met het aanleggen van lijstjes met trefwoorden van thema's die me aanspreken. Vaak schrijf ik een tafereel uit in korte bewoordingen of maak een vlugge schets. Boeken, tijdschriften, foto's (eigen materiaal, maar ook van anderen), tekeningen, songteksten e.d. ... kunnen voor bijhorende beelden zorgen. Deze aparte beelden giet ik dan in een collage/ in een scène. Tijdens dit proces ben ik uiteraard aandachtig voor de compositie, maar ook voor de kleur en toekomstige materiaalkeuze. Op een paneel of doek met onderschildering (in acryl) maak ik een meer gedetailleerde potloodtekening van de compositie. Tijdens een volgende stap kleur ik geheel in met een combinatie van acryl en potlood. Een eerste versie maak ik meestal in een klein formaat, bij een tweede versie stap ik over naar een groter formaat en gebruik ik ook olieverf om het schilderij af te werken. Ik werk graag in reeksen en kies soms voor 2- of 3-delige schilderijen. Tot slot zoek ik naar een (intrigerende) titel.