Colours By Bruun

Colours By Bruun Abstrakte og farverige malerier, der spreder glæde 😁👩🏼‍🎨🎨🤩

Kig gerne forbi på hjemmesiden eller de udstillinger, jeg deltager i 🤗

Ved Käte Bruun Jacobsen

Lidt om at male ekspressivt…For mig er det vigtigt at kunne male FRIT og ekspressivt. Mine malerier er ofte fulde af glæ...
17/05/2026

Lidt om at male ekspressivt…
For mig er det vigtigt at kunne male FRIT og ekspressivt.
Mine malerier er ofte fulde af glæde og livskraft.
Maleriet er et sted, hvor jeg kan udtrykke mig frit - uden begrænsning. Et sted, hvor jeg kan lege og skabe farvestrålende værker.
Jeg kan udtrykke den, jeg er - uden helt at vide, hvem det er 😉
Meget af maleriet sker i processen, uplanlagt i “dialog” med maleriet og med intuitionen som guide. Og det går tit hurtigt undervejs i processen. Til tider for hurtigt. Både ved, at jeg får ødelagt noget, jeg godt kunne lide. Men også ved at det kan være svært for mit hoved (med senfølger efter hjernerystelse) at følge med. Så må jeg tvinge mig selv til at sætte tempoet ned ☺️

Mine malerier er også et “opgør” med pænheden. Jeg kan godt lide, at det er lidt vildt, råt og uperfekt og uden at det skal ligne noget bestemt.
Det er stemningen, livskraften og oplevelsen, der er i fokus.

Nogle udtrykker det som terapi at male, sådan har jeg det ikke rigtigt. Det fungerer ikke for mig at male, hvis jeg er i dårligt humør. Og jeg ønsker slet ikke at fastholde eventuel dårlig stemning i et maleri.

Maleriet er en måde at lære mig selv og mine præferencer bedre at kende på.

Hvilke slags malerier taler mest til dig? 🤗

Lidt om (mine) abstrakte malerierJeg maler primært farverigt og abstrakt. Intuitivt og ekspressivt. At det er det abstra...
25/04/2026

Lidt om (mine) abstrakte malerier

Jeg maler primært farverigt og abstrakt. Intuitivt og ekspressivt.
At det er det abstrakte der tiltaler mig, skyldes bl.a. den åbenhed der er i maleriet. Det skal ikke ligne noget eller opleves på en bestemt måde. Fokus er mere på farver, stemning og fornemmelser.

Siden bogen “Frøken Smillas fornemmelse for sne” har jeg haft det ord “fornemmelse” med mig. For mig er det som “en fornemmelse for farver”. Jeg elsker at sanse, at “lege” med farverne og at skabe nye og anderledes kombinationer.
Desuden er jeg opmærksom på, at farver spreder glæde. Og jeg ønsker, at mine malerier er med til at sprede glæde, når de kommer ud i verden og finder nye hjem.

De blå farver fandt også vej, da jeg sidste år strikkede min første t-shirt og trøje 💙 Blå er mit umiddelbare og “sikre”...
23/04/2026

De blå farver fandt også vej, da jeg sidste år strikkede min første t-shirt og trøje 💙
Blå er mit umiddelbare og “sikre” valg. Det føles velkendt og trygt.
Men også i strikketøjet udvidede farvepaletten sig i løbet af året 😁

Og det var sjovt og forfriskende at prøve en helt anden farvekombination end jeg selv ville vælge. Min søster og jeg har ret forskellig smag med hensyn til farver. Hvilket vi har talt om flere gange, dels da hun også malede, dels i forbindelse med vores forskellige tøjvalg.

Er der farver du undgår?

Lidt om… mit farvevalg og mine farvepræferencer.Da jeg var barn var min yndlingsfarve blå 💙 Og det er stadig den farve, ...
18/04/2026

Lidt om… mit farvevalg og mine farvepræferencer.

Da jeg var barn var min yndlingsfarve blå 💙
Og det er stadig den farve, jeg har det bedst med og som jeg igen og igen vender tilbage til.
Mit første abstrakte maleri i 2003 blev malet i blå og orange nuancer. En kombination jeg også siden har brugt flere gange. For mig repræsenterer den blå farve havet og himlen. Naturen. Og den orange er liv og glæde.
Jeg har oplevet, at mit valg af farver er skiftet gennem årene. I en periode var både jakke og bukser army grønne. I en anden grå. Men mest blå… Og jeg har aktuelt ikke mindre end fem - måske seks - mørkeblå jakker. Og fliserne på mit badeværelse er malet petroleumsblå.
For at det ikke skal blive for kedeligt med alt det blå (og orange) har jeg bevidst udfordret mit valg af farver i mine malerier. Både ved at bruge flere farver kombineret med de blå nuancer. Men også ved at tage udgangspunkt i helt andre farver, som fx grøn og lyserød.
Tidligere var der farver, jeg holdt mig fra. Det er ikke længere tilfældet. Det ændrede sig, efter jeg bevidst begyndte at benytte en bredere farvepalette 🎨🎨🎨
Nu er jeg glad for alle farver - og bruger dem alle - selvfølgelig nogle mere end andre.

I øjeblikket arbejder jeg med mere dæmpede og støvede farver. Og nyder det. Både når jeg maler og strikker.

Hvilke farver foretrækker du?

I aften er der introduktionsmøde for nye deltagere i Åbent Atelier. Går du og drømmer om at dele din kunst, så er det en...
14/04/2026

I aften er der introduktionsmøde for nye deltagere i Åbent Atelier. Går du og drømmer om at dele din kunst, så er det en rigtig god mulighed.

Jeg deltager i mødet og fortæller lidt om, hvordan det er at deltage som ny. I år er det tredje gang jeg deltager i Åbent Atelier, når det løber af stablen første weekend i september.

Åbent Atelier Næstved 2026 har åbnet tilmeldingen for kunstnere, som ønsker at være med 5.-6. september, hvor kunstnere i hele Næstved kommune åbner dørene til værksteder, atealiere, hjem og andre udstillingslokaler.

OVERVEJER DU AT DELTAGE FOR FØRSTE GANG?
Så har vi lavet et nyt tiltag for dig!

Kom med til introduktionsmøde
Tirsdag den 14. april kl. 19.00–20.30 inviterer vi til introduktionsmøde, hvor du kan høre mere om:
Hvad Åbent Atelier Næstved er
Hvilke muligheder der er for dig som kunstner, når du tager del i Åbent Atelier Næstved
Hvad det vil sige at åbne dit atelier eller udstillingssted
Hvilke muligheder og erfaringer tidligere deltagere har gjort sig
Du møder bestyrelsen og kunstnere, der har deltaget før – og der er god tid til spørgsmål.
📍 Sted: Smedjen i Grønnegades Kaserne Kom og mærk stemningen – måske er det netop i år, du skal være med.


#

Tusind tak for en god KuBA Art messe 🤩😁Tak for de mange hyggelige og inspirerende snakke med medudstillere og besøgende....
12/03/2026

Tusind tak for en god KuBA Art messe 🤩😁

Tak for de mange hyggelige og inspirerende snakke med medudstillere og besøgende.

Tusind tak til jer der valgte at købe lidt af min kunst. Det betyder virkelig meget 🙏

Og tak til for en god messe.

Måske ses vi igen til næste år 🤗😁

Næste weekend d. 7.-8. marts er der KuBA Art messe i Næstved med 34 forskellige kunstnere. Jeg deltager bl.a. med disse ...
01/03/2026

Næste weekend d. 7.-8. marts er der KuBA Art messe i Næstved med 34 forskellige kunstnere.

Jeg deltager bl.a. med disse store malerier, min digtsamling Livsglimt og notesbøger og kort med kunsttryk.

Kom og oplev de mange forskellige kunstneriske udtryk. Der er gratis adgang.

Det sker på Grønnegades Kaserne. Grønnegade 10.
Der er åbent 10-16 begge dage.

Nyt maleri i str. 80 cm x 100 cm.Det medbringes til KuBA Art Messen d. 7.-8. marts i Næstved.
25/02/2026

Nyt maleri i str. 80 cm x 100 cm.

Det medbringes til KuBA Art Messen d. 7.-8. marts i Næstved.

Tusind tak for en virkelig fin aften til min fernisering i går 🙏🥂🎉Tak til alle jer der kom sådan en helt almindelig tirs...
18/02/2026

Tusind tak for en virkelig fin aften til min fernisering i går 🙏🥂🎉

Tak til alle jer der kom sådan en helt almindelig tirsdag aften 🤗
Tak for chokolader og søde ord.

Tak til Sydpolen for lækker forplejning 🥂 og fin opdækning 🌷

Jeg var glad for muligheden for at fortælle om mine malerier - og ikke mindst at læse op af mine digte 😁🤩

Tak til for fotos

Yeah 😁Så har jeg fået malet igen - efter en længere pause. Det er virkelig skønt at være i gang igen 🤩👩🏼‍🎨I første omgan...
10/02/2026

Yeah 😁
Så har jeg fået malet igen - efter en længere pause.
Det er virkelig skønt at være i gang igen 🤩👩🏼‍🎨

I første omgang har jeg malet videre på nogle malerier, der stod til overvejelse… og nogle, jeg troede var færdige 🙈
Når jeg kigger på malerierne med friske øjne efter en lang pause er det lettere at se, hvor der bør ske ændringer. Og også lettere at male noget over 👍😄

Dette maleri er nu dømt færdigt 🤗
Og jeg vil overveje en titel 😄 Hvis du har et forslag, er det meget velkomment 👍

På lørdag kl 13-16 er der fernisering i Næstved Kunstforening for Amatørudstillingen. Årets tema er “Bevægelse”. Jeg del...
05/01/2026

På lørdag kl 13-16 er der fernisering i Næstved Kunstforening for Amatørudstillingen. Årets tema er “Bevægelse”. Jeg deltager med dette maleri.
Motivet er valgt, da et vandfald altid er i bevægelse. Og da jeg oplever vandfald smukke og bevægende - fra de små og fine i skovene til de store og majestætiske på rå klippeskrænter.
Dette er bl.a. inspireret af et vandfald i Yosemite Nationalpark, som jeg så for mange år siden.

Følgende lille digt er skrevet til maleriet:

Waterfall
Oh what a fall

Vandet fosser
bruser
berusende

Falder
ud over kanten
i frit fald
Oh what a fall

Adresse

Næstved

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Colours By Bruun sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Virksomheden

Send en besked til Colours By Bruun:

Del

Type