17/05/2026
Lidt om at male ekspressivt…
For mig er det vigtigt at kunne male FRIT og ekspressivt.
Mine malerier er ofte fulde af glæde og livskraft.
Maleriet er et sted, hvor jeg kan udtrykke mig frit - uden begrænsning. Et sted, hvor jeg kan lege og skabe farvestrålende værker.
Jeg kan udtrykke den, jeg er - uden helt at vide, hvem det er 😉
Meget af maleriet sker i processen, uplanlagt i “dialog” med maleriet og med intuitionen som guide. Og det går tit hurtigt undervejs i processen. Til tider for hurtigt. Både ved, at jeg får ødelagt noget, jeg godt kunne lide. Men også ved at det kan være svært for mit hoved (med senfølger efter hjernerystelse) at følge med. Så må jeg tvinge mig selv til at sætte tempoet ned ☺️
Mine malerier er også et “opgør” med pænheden. Jeg kan godt lide, at det er lidt vildt, råt og uperfekt og uden at det skal ligne noget bestemt.
Det er stemningen, livskraften og oplevelsen, der er i fokus.
Nogle udtrykker det som terapi at male, sådan har jeg det ikke rigtigt. Det fungerer ikke for mig at male, hvis jeg er i dårligt humør. Og jeg ønsker slet ikke at fastholde eventuel dårlig stemning i et maleri.
Maleriet er en måde at lære mig selv og mine præferencer bedre at kende på.
Hvilke slags malerier taler mest til dig? 🤗